دستگاه درب بند قوطی فلزی

در مقاله امروز در کاروپک قصد داریم تا دستگاه درب بند قوطی فلزی که یکی از انواع دستگاه بسته بندی می باشد را برای شما معرفی کنیم و تمام فرایند درب بندی قوطی فلزی و نحوه ساخت قوطی های فلزی (کنسرو) را برای شما عزیزان بازگو کنیم.


جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

فهرست مطالب

دستگاه درب بند قوطی فلزی چیست و مکانیزم آن چگونه است؟

از دستگاه درب بند قوطی فلزی که گاهی آن را با نام دستگاه پرس درب قوطی می شناسیم ، برای بسته بندی قوطی های فلزی مانند قوطی کنسرو استفاده می شود. در زیر فرایند تولید قوطی های فلزی را برای شما توضیح خواهیم داد و اساس تولید این قوطی ها را توضیح خواهیم داد. به طور کلی مکانیزم دستگاه درب بندی قوطی فلزی به شرح زیر است:

۱ـ تنظیم قوطی روی دستگاه درب بندی

برای درب بندی، قوطی روی پایه قابل تنظیم است قرار می گیرد و دربی روی آن گذاشته می شود. سپس با بالا بردن قوطی آن را در مقابل یک صفحه پیستون مانند سفت می‌کنند و لازم به ذکر است ارتفاع پایه بسیار مهم است و باید به صورتی تنظیم شود که فشار لازم به سر قوطی وارد شود.

۲ـ غلتک های اولیه دستگاه درب بند قوطی فلزی

غلتک های اولیه از فولادی بسیار محکم و شکل خاصی تهیه شده اند که باعث می‌شوند لبه‌های بدنه قوطی و درب دور هم بپیچند. اگر این غلتکها زیاد از حد معمول به مرکز نزدیک باشند مقدار پیچش لبه‌ها از حد لازم بیشتر می‌شود و ابعاد قوطی از حالت استاندارد خارج می‌شود و برعکس اگر مقدار پیچش کافی نباشد امکان دارد درب قوطی ها خوب آب بندی نشود و قابل نفوذ باشد.

۳ـ غلتک های ثانویه دستگاه درب بند قوطی فلزی

پس از این که غلتک های اولیه کار خود را انجام دادند غلتک های ثانویه جلو می‌آیند و لایه های حلبی دور درب و بدنه قوطی ها را به هم فشار می دهند و آنها را غیر قابل نفوذ به هوا و آب می کنند.

در ابتدا، درب بندی قوطی فلزی با لحیم کاری انجام می شد. به این شکل که درب قوطی ها را لحیم می کردند و این شروع درب بندی قوطی های فلزی بوده است. اما کم‌ کم دستگاه های جدید و مدرن تری وارد بازار شد که به انواع آنها می پردازیم:

  • دستگاه درب بند فارس
  • دستگاه درب بند والس
  • دستگاه درب بند سیمر

دستگاه درب بندی قوطی های فلزی

دستگاه درب بند قوطی فلزی سیمر خود دارای انواع متفاوتی است که عبارتند از: دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک. وقتی قوطی ها وارد دستگاه سیمر از نوع اتوماتیک شوند، دستگاه تمامی کارها را به صورت خودکار انجام می‌شود.

مواد اولیه مورد استفاده جهت ساخت قوطی فلزی و درب های آن عبارت اند از: استیل، پلاستیک، فویل آلومینیوم، ورق آلومینیوم و فلزات تجدید پذیر یا همان تجزیه‌پذیر که قابل بازیافت شدن هستند.

انواع دستگاه درب بند قوطی فلزی

دستگاه درب بند انواع مختلفی دارد که یکی از کاربرد های اساسی آن برای قوطی های فلزی، شیشه ای و پلاستیکی است.

  • دستگاه درب بند دستی

در کارگاه های کوچک بسته بندی که هزینه تامین تجهیزات و ماشین آلات بسته بندی سخت است، معمولا از دستگاه درب بند دستی استفاده می شود. بر روی این دستگاه هد مخصوص درب ظرف قرار می گیرد و با کمک نیروی باد (پنوماتیک) و یک اپراتور، کار درب بندی به بهترین نحو ممکن انجام می گیرد.

با این دستگاه می توان بطری، قوطی های فلزی، درب های شیشه ای و پلاستیکی نوشیدنی ها نظیر آب معدنی و انواع شربت ها را درب گذاری نمود. به خاطر همین کارایی، این دستگاه به نام دستگاه درب بند قوطی فلزی نیز شهرت دارد.

  • دستگاه درب بند نیمه اتوماتیک

دستگاه درب بند نیمه اتوماتیک ،تمام مشخصات دستگاه درب بند اتوماتیک را دارا بوده و ولی سیستم فرمان آن توسط اپراتور و به وسیله یک پدال عمل می کند.

  • دستگاه درب بند قوطی فلزی اتوماتیک

دستگاههای درب بندی قوطی فلزی اتوماتیک از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. در قسمت ورودی این دستگاه که درب قوطی فلزی را در داخل آن میریزند، مخروطی شکل است و در استوانه ای که به صورت اتوماتیک کار می کند قرار دارد و صفحه آن حالت آهن ربا دارد.

درب های قوطی های فلزی از قسمت بیرون به آن چسبیده و به طرف بالا رفته و در آنجا تغییر حالت می دهند و برعکس خواهند شد و از یک قسمتی که به صورت سرسره مارپیچ است به طرف پایین می‌آیند و در قسمت پایین قوطی های فلزی قرار دارند و از چپ به راست در حرکت هستند

زیر سرسره، یک قلاب وجود دارد که به شکل دهانه قندشکن می‌باشد. این قلاب، قوطی فلزی را محکم می گیرد و درب هایی که پایین می‌آیند محکم روی قوطی فلزی قرار می‌گیرند و قفل می‌شوند. وقتی برای عملیات بعدی از دستگاه خارج می شود.

بر روی دستگاه درب بندی قوطی های فلزی اتوماتیک صفحه کنترل وجود دارد که بسیار مهم می باشد و بر روی آن دکمه هایی با رنگ های مختلف وجود دارد که دلیل تفاوت رنگ دکمه ها در نشان دادن عملیات متفاوت آنهاست.

دکمه قرمز علامت خط را نشان می دهد، دکمه سیاه به صورت اتوماتیک و دستی است. دکمه استارت که به دو رنگ سبز و قرمز تقسیم شده است و دکمه زرد نشان دهنده آماده به کار بودن دستگاه درب بندی قوطی های فلزی می باشد.

 مراحل تولید قوطی کنسرو

قوطی های کنسرو را به صورت دو تکه ای هستند و یا به صورت سه تکه ای. منظور از قوطی های کنسرو دو تکه ای این است که یک بدن و دو درب داشته باشد که در این نوع قوطی ها ابتدا مرحله جوش انجام می گیرد و سپس دو درب به آن اضافه می شود. منظور از قوطی های دو تکه این است که یک بدنه با یک درب داشته باشند.

درب بندی قوطی کنسرو

مطالعه بیشتر: دستگاه سیل لیوان

درب قوطی های کنسرو دارای اشکال مختلف ساده، شیاردار و یا دارای گردن هستند. درب های شیاردار، دارای یک پوشش داخلی نیز می باشد.

انواع درب قوطی های کنسرو

  • بیضی
  • چهارگوش
  • دربهای آسان بازشو

نکات مهم در درب بندی قوطی فلزی (کنسرو)

از آنجایی که بیشتر مواد کنسروی مایع هستند و با توجه به اینکه مایع نشت پذیر است، به همین علت یک کاور و لایه ای روی قوطی های کنسرو جهت جلوگیری از نشت مایع قرار می‌گیرد.

هواگیری قوطی های کنسرو

خروج هوای قوطی های کنسرو به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از روش‌های آن به شرح ذیل است:

بخار و حرارت ۹۰ درجه سانتیگراد که زمان لازم برای این کار ۳ الی ۵ دقیقه می باشد. این عمل در تونل کوچک با طول ۳ الی ۴ متر که به اندازه ورود یک عدد قوطی می باشد، صورت می گیرد و این تونل ها از جنس استیل هستند.

خب حالا که با طریقه ساخت قوطی فلزی، مکانیزم دستگاه درب بند قوطی فلزی، مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت قوطی ها و درب های آن و مراحل تولید قوطی کنسرو آشنا شدید، در ادامه می خواهیم به شما را با اندازه گیری ها آشنا کنیم.

دستگاه درب بند قوطی فلزی

اندازه گیری درزهای قوطی کنسرو

مهمترین وظیفه آزمایشگاه اندازه گیری درز های قوطی های کنسرو می باشد. به این علت که اگر قوطی ها به درستی درب بندی نشده باشند، کلیه زحمات و مخارج از بین می‌رود و در صورت راه یافتن محصول به بازار، شهرت تولید کننده به خطر می افتد و در نتیجه جمع آوری و از بین بردن آن کار بسیار مشکلی است. پس باید هر یک از دستگاههای درب بندی قوطی های کنسرو توسط یک فرد تجربه کافی را در این زمینه داشته باشد و به محض مشاهده اشکالی در دستگاه درب بندی قوطی فلزی دستگاه را جهت تنظیم متوقف کند.

درب بندی قوطی فلزی (کنسرو)

درزگیرهای قوطی‌های کنسرو دارای انواع متعددی هستند که در میان آنها می‌توان به درزگیر چسبی درب بندی سرد اشاره کرد که برای بسته های حساس در برابر گرما به کار می‌روند. مانند: شکلات، بستنی و … در این روش ها عمل دوخت به کمک دست انجام می گیرد.

اندازه گیری های مهم در درزگیری عبارت اند از: طول، عمق و قطر درز، درصد روی هم آمدن درزها و درجه چین خوردگی.

اندازه گیری خلاء داخل قوطی های فلزی

اندازه گیری مقدار خلا‌‌ء یکی از کنترل های حساس است و اندازه گیری آن باید در درجه حرارت حدود ۲۰ سانتی گراد انجام پذیرد. ما فرض را بر این می گیریم که محتویات قوطی تحت خلاء است؛ به همین علت میکروبهای هوازی مقاومت آن بیشتر از حد حرارتی می باشد که به آن داده می شود پس زنده می مانند و نمی توانند  در آن رشد کنند.

در ادامه در مورد عملیات درب بندی قوطی های فلزی صحبت خواهیم کرد و توضیحات کاملی راجع به این عملیات برای شما عزیزان عرض خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که از دستگاه تاریخ زن و جت پرینتر می توان در مراحل بعدی برای زدن تاریخ روی قوطی ها استفاده کرد.

در این بخش از مقاله، می خواهیم در مورد عملیات درب بندی قوطی های فلزی برای شما توضیحات خوبی را قرار دهیم به امید اینکه نظر شما عزیزان را به خود جلب کند.

عملیات درب بندی قوطی های فلزی

قوطی های فلزی کنسرو پس از پر شدن و تخلیه هوای آن باید فوراً به طوری که هوا در آنها غیر قابل نفوذ باشد، درب بندی شوند تا در آنها خلاء ایجاد شود و پس از استریلیزاسیون از آلودگی مجدد محتوای قوطی های کنسرو جلوگیری شود.

 لازم به ذکر است در درب بندی قوطی های شیشه ای این عملیات توسط دست و یا ماشینهای نیمه خودکار و تمام اتوماتیک انجام می پذیرد.

در ادامه ما انواع دستگاه درب بند قوطی فلزی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و اطلاعات مفید و جالبی را از این دستگاه ها برای شما عزیزان قرار خواهیم داد.

همچنین شما عزیزان برای تهیه هر کدام از این دستگاه ها به راحتی می توانید با کاروپک تماس گرفته و درخواست خود را با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن دستگاه مورد نیاز شما را تهیه کنیم و به دست شما برسانیم.

دستگاه درب بند قوطی فلزی

انواع دستگاه درب بندی قوطی فلزی

در بخش پایانی این مقاله میخواهیم انواع دستگاه درب بندی قوطی فلزی را برای شما توضیح دهیم.

  • دستگاه درب بندی قوطی در خط تولید مربا

برای درب بندی مربا از دستگاه تک هد و چند هد استفاده میشود. در این دستگاه یک مخزن برای ریختن در به وجود دارد. با توجه به اینکه این دستگاه دارای هدهای چرخنده است با چرخش خود باعث درب بندی شیشه های مربا می‌شود.

  • دستگاه درب بند قوطی فلزی در خط تولید کنسرو و رب گوجه فرنگی

برای درب بندی قوطی فلزی در خط تولید کنسرو و رب گوجه فرنگی، از درب بندی مضاعف و یا تک هد و چند هد استفاده می شود.

  • دستگاه درب بند مضاعف

در دستگاه درب بندی مضاعف عمل درب بندی قوطی های فلزی در دو مرحله انجام میگیرد. مرحله اول در اثر فشار قرقره ها قلاب های بدنه و سر شکل گرفته و سر قلاب بدنه را می پوشاند و در مرحله دوم قرقره های مرحله اول کنار می روند و قرقره های محل دوم وارد عمل می‌شوند و قلاب های در هم فرو رفته را تحت فشار قرار می دهند قلاب ها  روی هم قرار می‌گیرند و در نهایت درب بندی قوطی های فلزی انجام می پذیرد.

  • دستگاه درب بند تک هد و چند هد

این دستگاه کاملاً اتوماتیک میباشد و برای بستن درب از جنس پیلفرپروف و پلاستیک بر روی انواع قوطی ها و بطری ها طراحی شده است. مخزن تغذیه در این دستگاه وسائل مورد نیاز را به صورت اتوماتیک جهت درب بندی آماده نموده و به کانال انتقال درب برای دهانه قوطی هدایت می کند.

  • دستگاه پرکن و درب بندی مونوبلوک

در مونوبلوک، دستگاه پرکن و درب بندی بر روی یک شاسی قرار می گیرند. درب بندی این دستگاه برای دو درب پریفرم و پلاستیک طراحی شده است و هد درب پلاستیکی آن در دو نوع صفحه کلاچ دار و مغناطیسی ساخته می شود.

  • دستگاه درب بندی قوطی فلزی در خط تولید کنسرو لوبیا چیتی

برای درب بندی کنسرو لوبیا چیتی از دستگاه درب بندی قوطی فلزی سمیر تحت عملیات استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت دستگاه درب بند قوطی فلزی می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

دستگاه دربند قوطی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

بسیاری از صنایع محصولات خود را در قوطی ها به بازار عرضه می کنند و ازاین جهت کاربرد دستگاه های دربند قوطی در این صنایع بسیار زیاد است. برخی از این صنایع را مورد بررسی قرار داده و به بیان برخی از کاربردهای دستگاه دربندی قوطی خواهیم پرداخت.

  • صنایع غذایی کنسروی

دستگاه دربند قوطی اصلی ترین جزء سیستم بسته بندی در صنایع کنسروی است. بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی که محصولات کنسروی مانند تن ماهی، کمپوت، غذاهای کمپوت شده مانند کنسرو لوبیا، خوراک بادمجان و سایر خوراکی ها را عرضه می کنند از دستگاه دربند قوطی برای بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند.

  • صنایع نوشیدنی

بسیاری از شما از نوشابه های قوطی یا آبمیوه و مائ الشعیر که در بسته بندی هایی بصورت قوطی به بازار عرضه می شوند استفاده کرده اید. دستگاه دربند قوطی در صنایع نوشیدنی نیز کاربرد فراوانی دارد.

  • صنعت داروسازی

دستگاه دربند به‌ویژه دستگاه دربند روتاری اتوماتیک در فرآیند پلمپ محصولات دارویی مایع و جامد که در بطری بسته‌بندی می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • صنایع شیمیایی

محصولات بسیاری که ترکیب شیمیایی دارند یا فرآورده شیمیایی هستند در قوطی های فلزی با حجم های مختلف و اشکال مختلف به بازار عرضه می شوند. این قوطی ها از روغن های ماشین گرفته تا سایر فرآورده های شیمیایی را شامل می شوند . در این کارخانه جات از سیستم دربند قوطی برای بسته بندی انواع قوطی استفاده می شود.

پیش از خرید دستگاه دربندی به چه پارامترهایی باید توجه کرد؟

همانطور که اشاره شد، دستگاه دربند کاربرد وسیعی در صنایع مختلف به‌ویژه صنایع غذایی دارد. تولیدکنندگان فعال در صنایع مختلف همواره یکی از مهم‌ترین مراحل چالش‌انگیزی که در پیش دارند، انتخاب دستگاه دربندی است که بیشترین تناسب را با نیازهای تولیدی آن‌ها داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که در انتخاب دستگاه درب ‌بند باید مورد توجه قرار گیرند، اشاره می‌شود.

مهم‌ترین اقدام پیش از تهیه دستگاه دربند، تعیین پارامترهای اساسی موثر در کسب‌وکار مورد نظر از جمله موارد زیر است:

  • ظرفیت تولید محصول
  • نوع محصول (جامد، مایع و …)
  •  نوع بسته‌بندی (قوطی فلزی، قوطی آلومینومی، بطری و …)
  • شکل بسته‌بندی (قوطی دایره‌ای، قوطی مربع، حلب و …
  • تمام‌اتوماتیک، نیمه‌اتوماتیک و دستی

قیمت دستگاه دربند قوطی چگونه تعیین می شود؟

مهم‌ترین عواملی که تعیین کننده قیمت نهایی یک دستگاه دربندی می‌باشند، عبارتند از:

  • جنس بدنه دستگاه
  • نوع الکتروموتور
  • جنس قرقره‌ها

هر چند که این عوامل نقش مهمی در قیمت گذاری دستگاه دارند اما برای آگاهی از قیمت دستگاه با مشاوران کاروپک تماس بگیرید چرا که به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت دستگاه ها بصورت روزانه تغییر می کند.

سخن پایانی

نکته قابل توجه در خرید دستگاه های بسته بندی استفاده از مشاورانی است که توانایی بالا در سنجش و پایش کسب کار دارند. علت این موضوع صرفه جویی در زمان و هزینه است تا بتوانیم به طور دقیق حجم تولید را ارزیابی کنیم و دستگاهی را برای خط تولید خود انتخاب کنیم که بیشترین بهره وری را در سیستم بسازد. کاروپک با داشتن دانش تخصصی در حوزه بسته بندی و صنایع وابسته مشاوره تخصصی در این حوزه را به مشتریان گرامی ارائه می دهد.

از طرفی کاروپک در زمان خرید ستگاه های بسته بندی نیاز به اصالت کالا و خدمات بلند مدت ضمانت محصولات و اجرای نصب و تست دستگاه را عهده دار می باشد که این موضوع کمک شایانی به اعتماد مشتریان گرامی دارد.

دستگاه دربند قوطی چیست و چه وظایفی دارد؟

دستگاه دربند قوطی یک تجهیزات بسته‌بندی است که برای بسته‌بندی و دربندی قوطی‌ها و بطری‌های مختلف از جمله مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، و محصولات صنعتی استفاده می‌شود.

چگونه دستگاه دربند قوطی کار می‌کند؟

این دستگاه با قرار دادن درب فلزی روی قوطی یا بطری، در همان لحظه هوا را از داخل آن خارج کرده و درب را به طور محکم بسته می‌کند. این عمل باعث ایجاد تزریق هوای محیطی و فشار درون قوطی می‌شود.

چه مزایایی در استفاده از دستگاه دربند قوطی وجود دارد؟

مزایای استفاده از دستگاه دربند قوطی شامل افزایش ماندگاری محصولات، حفظ کیفیت و طعم، افزایش سرعت بسته‌بندی، کاهش ضایعات بسته‌بندی، و افزایش امنیت بسته‌بندی می‌شود.

چه نوع محصولاتی می‌توان با دستگاه دربند قوطی بسته‌بندی کرد؟

دستگاه دربند قوطی قابلیت بسته‌بندی محصولات مختلف از جمله مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، روغن‌ها، تنقلات، کنسروها، و محصولات صنعتی مانند رنگ‌ها و چسب‌ها را دارد.

چه نکاتی برای تنظیم دستگاه دربند قوطی مهم است؟

تنظیم دستگاه دربند قوطی شامل تعیین درجه حرارت و فشار، سرعت بسته‌بندی، تنظیم اندازه قوطی و نوع محصول بسته‌بندی می‌شود.

چگونه می‌توان از دستگاه دربند قوطی برای کاهش ضایعات بسته‌بندی استفاده کرد؟

برای کاهش ضایعات بسته‌بندی، می‌توان تنظیمات دقیق دستگاه را انجام داد، مواد بسته‌بندی با کیفیت بالا را استفاده کرد، و کارگران را به طور دقیق آموزش داد تا از اشتباهات جلوگیری کنند.

چگونه می‌توان عیوب در بسته‌بندی توسط دستگاه دربند قوطی را کاهش داد؟

برای کاهش عیوب در بسته‌بندی، می‌توان از تنظیمات مناسب دستگاه استفاده کرد، مواد بسته‌بندی با کیفیت انتخاب کرد، و آزمون‌های کنترل کیفیت منظم انجام داد.

چگونه می‌توان ایمنی در کار با دستگاه دربند قوطی حفظ کرد؟

برای ایمنی در کار با دستگاه دربند قوطی، کارگران باید از تجهیزات محافظتی مانند عینک ایمنی و دستکش استفاده کنند و دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کنند.

چگونه می‌توان نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دستگاه دربند قوطی را انجام داد؟

برای نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دستگاه دربند قوطی، باید بر اساس دستورالعمل‌های تولید کننده اقدام به تعویض قطعات فرسوده، تنظیمات دقیق دستگاه، و اجرای آزمون‌های کارکردی کنید.

. چگونه می‌توان دستگاه دربند قوطی را بهینه‌سازی کرد؟

بهینه‌سازی دستگاه دربند قوطی شامل تنظیمات دقیق دستگاه بر اساس نوع محصول بسته‌بندی، انجام نگهداری دوره‌ای به موقع و تعویض قطعات فرسوده، و ارتقاء تجهیزات به منظور افزایش کارایی و کیفیت بسته‌بندی می‌شود.

Summary
ویدئو دستگاه درب بند قوطی فلزی
Title
ویدئو دستگاه درب بند قوطی فلزی
Description

در این ویدئو نحوه کار دستگاه درب بند قوطی فلزی دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نشان داده شده است.