طرز تهیه و بسته بندی خاویار با ذکر خواص آن

در
دسته بندی ها: راهکار بسته بندی, صنایع غذایی

در این مقاله در مورد طرز تهیه خاویار و بسته بندی آن صحبت خواهیم کرد. امیدواریم مقاله امروز مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد. همان طور که میدانید، از دستگاه های بسته بندی مختلفی می توان برای خاویار استفاده کرد که ما در ادامه روش و فن آوری آن را توضیح می دهیم.

خاویار چیست؟

خاویار از نوعی ماهی به نام ماهی اوزون برون به دست می آید که نوعی ماده غذایی بسیار قوی است، که در اصل خاویار تخم این نوع از ماهیان ماده است. خاویار یک غذای بسیار با ارزش و گران است. خاویار ایرانی یکی از انواع ده غذای برتر در ایران و جهان است که دارای قیمت بالاتری از بقیه محصولات می باشد.

خاویار چیست

ویژگی های ماهی تولیدکننده خاویار

این نوع ماهی دارای استخوان های نرم و غضروفی است و از نوع ماهی های بدون دندان می باشد.

بسته به نوع ماهی اوزون برون دانه های خاویار کروی شکل و در رنگ های قهوه ای، خاکستری تا سیاه متغیر است.

خاویار طعمی تند و مطبوع دارد و حتی طعم آن به دانه فندق نیز نزدیک است.

پس از بی حس کردن ماهی زنده، شکم ماهی را پاره می کنند و با فشار دادن آن با دست، خاویار را از شکم ماهی خارج می کنند و سپس به آن نمک اضافه می کنند و روی توری ظریفی پهن می کنند تا آب آنها گرفته شود و خشک شود. باید توجه داشت در شرایطی که ماهی بی حس نباشد نوعی ماده شیمیایی از خود ترشح می کند که مزه خاویار را خراب می کند که در این شرایط خاویار غیر قابل استفاده می شود.

طرز تهیه و بسته بندی خاویار

برای بسته بندی خاویار می توان از دستگاه سیل وکیوم استفاده کرد. به طور معمول خاویار را در قوطی های فلزی و در بعضی مواقع شیشه ای یا چینی بسته بندی می کند و آن را در پوشش های محکم و زیبا قرار می دهند که قابل نگهداری در یخچال هستند. همچنین اگر خاویار در قوطی های فلزی بسته بندی شوند، می توان از دستگاه درب بند قوطی فلزی کمک گرفت. 

دستگاه بسته بندی خاویار

انواع خاویار با توجه به مطلوبیت آنها:

خاویار درجه 1

این نوع خاویار دارای تمام ویژگی های مطلوب از جمله یک شکل و یک اندازه بودن، سخت و یک رنگ بودن، داشتن طعمی مطبوع، درشت بودن و همچنین خوشمزه بودن و شکسته نبودن می بشند. 

خاویار درجه 2

این دسته از خاویار دارای اندازه معمولی و متوسط و رنگ و طعم مناسب هستند.

بسته بندی فلزی خاویار

انواع ماهی اوزون برون

ماهی بلوگا: این ماهی دارای جثه بزرگ، سنگین و دهان بزرگی است که یکی از قدیمی ترین، شگفت انگیزترین و کمیاب ترین از انواع بازمانده ماهیان هزار سال پیش است. این نوع ماهی ها برای شکار خود از جایی به جای دیگر می روند که خاویار این نوع ماهی از مرغوب ترین خاویار در جهان است.

این نوع ماهی بزرگترین نوع ماهی اوزون برون می باشد و تخم آن بسیار ارزشمندتر از ماهی استرا و ماهی سوروگا می باشد که خاویار آن به رنگ خاکستری روشن و درشت است.

ماهی استرا: این نوع ماهی می تواند موجودات کوچک و زنده دریا را ببلعد. این نوع ماهی های اوزون برون اندازه ای متوسط، بینی ای طویل و برجسته دارند و 4 برجستگی گوشتی در سطح پایین بینی آن ها موجود است.

خاویار این نوع ماهی به رنگ قهوه ای و دارای طعم دانه های گیاهی مانند فندق است.

ماهی سوروگا: این نوع ماهی از فراوان ترین نوع ماهی اوزون برون است. مشخصه اصلی این نوع ماهی فلس های منشوری شکل در قسمت های خارجی بدنش می باشد. ماهی سوروگا دارای جثه ای کوچک است که خاویار آن کوچک و به رنگ خاکستری تیره یا سیاه می باشد.

خواص و فواید ماهی خاویار

ماهی خاویار خواص بیشماری برای بدن دارد. از مهم ترین آن ها می توان کمک به بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. این ماده غذایی ارزشند حاوی مقادیر زیاد پروتئین و آهن است و میتواند به عنوان یک غذای کامل مورد استفاده قرار گیرد. از جمله خواص خاویار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به درمان بیماری های قلبی عروقی
  • درمان آلزایمر
  • درمان افسردگی
  • درمان سرطان
  • درمان بیماری های گوارشی

خب همان طور که مشاهده کردید، در این مقاله به روش بسته بندی خاویار، طرز تهیه آن و خواص آن اشاره کردیم. اگر به دنبال دستگاه خاصی برای بسته بندی خاویار هستید، با کاروپک تماس بگیرید.