آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش دوم )

در
دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

در بخش دوم آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ایران قصد داریم این موضوعات را بررسی کنیم که چه عواملی را می توان در آینده پژوهی صنعت ایران مورد توجه قرار داد و چه سناریوهایی را برای آینده پژوهی در نظر گرفت و اینکه اساسا ما برای آینده پژوهی از چه ابزارهایی استفاده می کنیم تا ما را به مطلوب مورد نظرمان برساند.

اطلاع از رفتارهایی که مشتریان در بازه های زمانی مختلف در برخورد با کالاهای متفاوت از خود نشان داده اند، نقش اقتصاد در ترجیحات مشتریان و تاثیر سیاست بر رفتار مردم از جمله عواملی است که می توان از آنها به عنوان ابزار های آینده پژوهی نام برد.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

ابزارهای مورد استفاده در آینده پژوهی

از جمله ابزارهايي كه در آينده پژوهي استفاده ميشود، برنامه ريزي سناريو يا سناريونگاري است. سناريونگاري، از ظهور تفكر سيستمي دهة 60 ميلادي ريشه گرفته است و تكنيكـي بـراي تفكر درباره آينده است كه به طور گسترده در كسب وكارها به كار گرفته ميشود بـه خصـوص زماني كه با عدم قطعيت زياد و آينده نامعلوم مواجه ايم.

به طور كلي، هدف از سناريونگاري، انتخاب آينده مطلوب يـا يافتن محتمل ترين آينده نيست؛ بلكه هدف اصلي آن، اتخاذ تصميم هاي استراتژيكي و به حد كافي خردمندانه، معقـول و پا برجا براي تمام آيندهاي ممكن است.

برنامه ريزي سناريو، رويكردي كيفي در تصميم گيري است و زمـاني بـه كـار مـيرود كـه متغيـرهـاي اصـلي، بـه راحتـي سنجش پذير نيستند. سناريو، پاسخي است به اين سؤال كه چه چيزي ممكن است اتفاق بيفتد يا چه روي خواهد داد، اگـر…؟ و بر خلاف پيشبيني، مديريت ريسك را ميسر ميسازد.

در پژوهشی در سال 1396 با هدف شناسايي اجزاي تصميم خريد مصرف كننده، از منظر بسته بنـدي محصـول و بررسي سطح درگيري ذهني بر اين اجزا در صنعت سوهان قم، به اين نتيجه دست يافتند كه جنس بسته بندي، اطلاعـات روي بسته بندي و برند، مهمترين اجزاي تصميم خريد مصرف كننده محسوب ميشوند.

آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش دوم )

در پژوهشي با عنوان تأثير عوامل بصري و اطلاعـاتي بسته بندي بر گرايش به خريد مجدد مواد غذايي، به اين نتيجه دست يافتند كه عوامل بصري، هم كيفيت ادراكي و هـم گرايش به خريد مجدد مشتريان را تحت تأثير قرار ميدهد.

برخی از پژوهش های دیگر نشان داد که اغلب مصرف كنندگان با توجه به ظاهر بسته بندي، نحوه باز شدن بسته بنـدي، رنگ، طرح و اطلاعات مندرج روي بسته بندي، تلاش ميكنند كه باكيفيت ترين محصولات را از بين چندين برند تجـاري انتخاب كنند.

به منظور بررسي تأثير ويژگيهاي ديداري و كاركردي بسته بندي بـر خريد مواد غذايي با تعديل گري متغير بوم شناختي مشتري، نشان ميدهد كه ويژگيهاي ديداري و كاركردي بسـته بنـدي، هر دو بر خريد مواد غذايي اثرگذارند؛ اما تـأثير ويژگـيهـاي ديـداري بيشـتر از ويژگـيهـاي كـاركردي اسـت.

در بـين زيرمؤلفه هاي ويژگي ديداري، مؤلفه اطلاعات روي بسته بندي و در بين زيرمؤلفه هاي كاركردي، مؤلفه دوام بسـته بنـدي، بيشترين اثر را بر خريد مواد غذايي دارند.

در پژوهشي با عنوان كاربرد فناوري نانو در صنايع غذايي در وضعيت فعلي و چشمانداز آينده، بـه اين نتيجه دست يافتند كه به منظور موفقيت فناوري نانو در صنايع غذايي در آينده، اين صنايع بايد با فناوري نـانو كـاملاً آشنا شوند و حتماً استانداردها و ارزيابي هاي ايمني را به طور كامل اجرا كنند.

بیشتر بخوانید: کاربرد فناوری نانو در صنایع غذایی بخش دوم

بیشتر بخوانید: کاربرد فناوری نانو در صنایع غذایی بخش سوم 

بر همين اساس با استفاده از پيشينه نظري پژوهش، عوامل اوليه كليدي مؤثر بر بسته بندي در هشت بعد بصري، اطلاعاتي، كاركردي، بهداشتي، تكنولوژيكي، سياسي/قانوني، اجتماعي/ فرهنگي و اقتصادي طبقه بندي ميشوند.

عوامل تاثیر گذار و شاخص های پیشران در صنعت بسته بندی ایران

در پژوهشي به مطالعة آينده صنعت بسته بندي اروپا پرداختند و نشان دادند كه روندهاي زيست محيطي بر صنعت بسته بندي، تأثير بسزايي دارد. اين در حالي است كه نتايج پـژوهش حاضـر نشـان مـيدهـد در كشور ايران، عوامل كليدي و نيروهاي پيشران براي صنعت بسته بندي مواد غذايي، عمدتاً اقتصادي و سياسي هستند.

نرخ ارز خارجي و نرخ تورم، دو عامل كليدي هستند كه بر ساير عوامل كليدي و شكل دهي آينده صنعت بسـته بنـدي مـواد غذايي در ايران، بيشترين تأثير را ميگذارند.

آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش دوم )

بر همين اساس، در نخستين گام بر مبناي نظر 11خبره كه به صورت قضاوتي ـ هدفمند انتخاب شدند و بـه كمـك روش دلفي فازي، 9 شاخص به عنوان نيروهاي پيشران و عدم قطعيـت هـاي كليـدي مؤثر بر آينده صنعت بسته بندي صنايع غذايي ايران شناسايي شد كه عبارتاند از:

  1. مقررات ارتباطات و تجارت خـارجي؛
  2. وضعيت قوانين رقابتي و ورود تازه واردها؛
  3. توجه به موضوعات و استانداردهاي بهداشتي و ايمني؛
  4. توجه به ماهيـت مجازي در ميان افراد جامعه؛
  5. نوسانهاي نرخ ارز خارجي؛
  6. نوسانهاي نرخ تورم؛
  7. هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم در امر بسته بندي؛
  8. توجه به ابزارهاي مختلف تجارت الكترونيك؛
  9. ميزان انگيزه و تمايل سرمايه گذاران خصوصي براي سرمايه گذاري در صنعت بسته بندي

سناریو های آینده پژوهی

استفاده از شاخص ها نهایتا ما را به جایی هدایت می کند که بتوانیم شرایطی را در نظر داشته باشیم که احتمال رخ دادن آنها در آینده دور از انتظار نباشد. هر چند که این نقطه به نحوی آغاز مباحث می تواند باشد اما حقیقتا کاری بلند مدت و تلاشی چند منظوره را می طلبد تا با استفاده از آن بتوانیم سناریوهای لازم برای آمادگی در آینده را تعریف کنیم.

بنا بر نتايج بدست آمده، از ميان سه سناريوي شناسايي شده،

  • سناريوي 1 به عنوان خوشبينانه ترين سناريو (سناريوي رونق)
  • سناريوي  3 به عنوان محتمل ترين سـناريو (سـناريوي واقـعبينانـه)
  • سـناريوي 2 بـه عنـوان سـناريوي بدبينانـه (سناريوي ناعلاجي) نامگذاري شدند.

نتیجه گیری

یکی از راههای موفقیت در هر کسب و کاری مخصوصا در شرایط عدم اطمینان استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه در آن حوزه کاری است. کاروپک با دارا بودن سابقه درخشان و بلند مدت در صنعت بسته بندی و نگاهی واقع بینانه در شرایط عدم اطمینان بهترین مشاور شما برای فعالیت در صنعت بسته بندی خواهد بود.

دارا بودن سناریو های متناسب با تغییرات شاخص ها این امکان را به کاروپک می دهد تا با ضریب بالایی موفقیت شما را در این حوزه تضمین بکند.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

Summary
آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش دوم )
Article Name
آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش دوم )
Description
اطلاع از رفتارهایی که مشتریان در بازه های زمانی مختلف در برخورد با کالاهای متفاوت از خود نشان داده اند، نقش اقتصاد در ترجیحات مشتریان و تاثیر سیاست بر رفتار مردم از جمله عواملی است که می توان از آنها به عنوان ابزار های آینده پژوهی نام برد. 
Author
Publisher Name
کاروپک
Publisher Logo