تاثیر رنگ، شکل و جنس بسته بندی بر انتخاب مصرف کنندگان

در
دسته بندی ها: راهکار بسته بندی

تاثیر رنگ، شکل و جنس بسته بندی بر انتخاب مصرف کنندگان به گونه ای است که کمتر کسی است که از فرصت بسته بندی برای ارتقا سطح فروش و برند سازی خود استفاده نکند . در این مقاله کاروپک قصد دارد تا خوانندگان و فعالان حوزه صنعت بسته بندی را با فرصت های بسته بندی در جهت توسعه کسب و کار آشنا کند. دستگاه های بسته بندی صرفا کار بسته بندی را انجام میدهند و طراحی اصولی یک بسته بندی که به عنوان یک بازاریاب عمل کند و نه صرفا یک لفاف بسته، فرآیندی است که باید با توجه به نکات تخصصی طراحی و ارائه شود.

بسیاری از محصولاتی که به بازار عرضه میشوند، باید دارای بسته بندی باشند. برخی از اندیشمندان بازاریابی، بسته بندی را بعد از محصول، قیمت، مکان و ترویج فروش، پنجمین رکن آمیخته بازاریابی میدانند. بسته بندی به معنای طراحی و تولید یک ظرف یا پوشش برای محصول می باشد. بسته بندی در حقیقت باید محصول را شرح دهد و با ظاهر خود، خریدار را نسبت به قابل اعتماد بودن محصول متقاعد کند.

بسته بندي محصول، شامل كليه فعاليت هاي طراحي و توليد يك ظرف يا لفاف براي يك كالاست و سه وظيفه اصلي بر عهده دارد:

  • محافظت از محتويات بسته
  • تأمين اطلاعات
  • متمايز كردن محصول از ساير برندها از طريق جلب توجه مصرف كننده

نکته بسیار مهم و قابل توجهی که باید در نظر گرفت این است که در تصميم گيريهايي كه درگير شدن مصرف- كننده در آن كمتر است، از آنجا كه ارزيابي ويژگيهاي محصول اهميت كمتري دارد، فاكتور قابل مشاهده اي مانند رنگ بسيار با اهميت است. در اين شرايط براي بسياري از مصرف كنندگان، بسته بندي همان محصول است، مخصوصاً به اين دليل كه احساس ايجاد شده در طول برخورد اول ميتواند تأثير پايا و بادوامي داشته باشد.

جهت کسب مشاوره رایگان ،خرید و یا استعلام قیمت انواع دستگاه بسته بندی با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

تاثیر رنگ، شکل و جنس بسته بندی بر انتخاب مصرف کنندگان

استراتژی‌های بسته‌بندی: کلید موفقیت در رقابت شدید بازار

در جهان حاضر، گسترش بازار و جذب مشتریان جدید و حتی حفظ مشتریان موجود، نگرانی بسیاری از شرکتهاست. از این رو به دلیل فشارهای رقابتی بسیار شدید، شرکتها و سازمانها از روشهای مختلف ترویج فروش و بازاریابی استفاده میکنند تا بتوانند مصرف کنندگان را قانع و حتی وادار نمایند که از بین مارک های مختلف، کالای مورد نظر آنها را خریداری کنند. این شرکتها با توجه به نوع فعالیت خود، از روشهای متفاوتی مانند کیفیت عالی؛ قیمت مناسب؛ خدمات خوب؛ برخورد مناسب با مشتری و غیره استفاده می کنند تا رضایت مشتریان را جلب کنند.

یکی از روشهایی که شرکت ها بدین منظور به کار می برند، استفاده از بسته بندی شیک و با کیفیت بالاست؛ به نحوی که بسته بندی بتواند ارتباط موثر را با خریدار برقرار کند و با ایجاد تمایل و علاقه در افراد، زمینه انتخاب محصول را فراهم آورد. بسته بندی، پوشش و لباس محصول است و خریدار با دیدن بسته بندی؛ سطح کیفیت، قیمت، نوع محتوی و کارکرد آن را حدس می زند.

بسته بندی یکی از حساسترین و درعین حال تعیین کننده ترین مراحل در عرضه و مصرف کالاست. اهمیت آن تا بدان جاست که حتی کیفیت و محتوای بعضی از مواد را تحت تأثیر قرار میدهد و بسیاری از مصرف کنندگان بخشی از کیفیت را به بسته بندی آن نسبت می دهند.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با دستگاه پرکن

بسته بندی نوآورانه: راهی به سوی ایجاد تمایز و تغییر ادراک مشتریان

برای بعضی از شرکتها، بسته بندی میتواند عامل ایجاد تمایز از رقبا و نوعی مزیت رقابتی باشد. یک بسته بندی نوآورانه میتواند حتی ادراکات مصرف کنندگان نسبت به محصول را تغییر دهد و یک موقعیت خرید ایجاد کند.

بسته بندی، اطلاعات و رهنمودهای لازم را میدهد؛ بسته بندی اطلاعات بسیار زیادی را در مورد محتوای خود به خریدار میدهد از جمله محصول داخلی، نام تجاری و شرکت تولیدی، وزن، طریقه مصرف، اجزای تشکیل دهنده و … به دلیل همین خاصیت بسته بندی است که آن را “فروشنده خاموش” نام نهادند.

بسته بندی نوآورانه: راهی به سوی ایجاد تمایز و تغییر ادراک مشتریان

قدرت بسته بندی: اثرات طراحی مناسب در جذب و حفظ مشتریان

یکی از نکاتی که اهمیت بسته بندی را بیش از پیش آشکار میکند، خرید ناگهانی یا بدون برنامه قبلی است. طراحی مناسب بسته بندی میتواند عامل اصلی در موفقیت یک کالای جدید باشد و همین طور برعکس، طراحی ضعیف و نامناسب میتواند به عنوان عامل اصلی شکست یک کالا باشد.

تا چند سال قبل بسیاری از شرکتهای داخلی فقط به جنبه حفاظتی بسته بندی توجه مینمودند اما امروزه اکثر تولیدکنندگان به اهمیت بسته بندی در جذب مشتری پی برده اند و به جنبه ارتباطی که همان وظیفه جذب مشتری را بر عهده دارد، بیشتر توجه می نمایند.

معمولاً اولین چیزی که مصرف کننده هنگام خرید مشاهده میکند، بسته بندی محصول است. طراحی بسته بندی برای کالا تصویر و هویت میسازد.

طراحی بسته بندی نه تنها باید منحصربه فرد باشد و باعث خرید ناگهانی از سوی خریدار شود، بلکه باید عامل تکرار خرید هم باشد و در مشتری نوعی وفاداری نسبت به انتخاب خود به وجود آورد.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با دستگاه تاریخزن

قدرت بسته بندی: اثرات طراحی مناسب در جذب و حفظ مشتریان

تأثیر مکان قرارگیری تصاویر و نوشته‌ها در بسته بندی بر جذب مشتریان

تصاویر و نوشته های در سمت راست بسته بندی قرار بگیرند بهتر است یا در سمت چپ؟ نتایج بررسی حاکی از آن بوده است که چون سمت چپ مغز که محرکهای شفاهی یا نوشتاری را پردازش میکند، مستقیماً این متغیرهای شفاهی را از سمت راست بسته بندی دریافت میکند؛ و سمت راست مغز که محرکهای غیرشفاهی یا تصویری را پردازش میکند، مستقیماً این متغیرهای غیرشفاهی را از سمت چپ بسته بندی دریافت میکند. لذا بهتر است که تصاویر در سمت راست و نوشته ها در سمت چپ بسته بندی قرار گیرند.

قرار دادن تصویر یک محصول بر روی بسته بندی، اثرات چشمگیرتری بر روی مارکهای تجاری ناآشناتر نسبت به مارکهای تجاری آشناتر دارد.

نتیجه پژوهش ها حاکی از آن است که در بسته هایی که دارای تصاویر بیشتری هستند، قصد و نیّت خرید 24 درصد افزایش مییابد. در این موارد کالا از طریق تصویر روی بسته حمایت و کمک تبلیغاتی میشود.

تأثیر مکان قرارگیری تصاویر و نوشته‌ها در بسته بندی بر جذب مشتریان

تاثیر رنگ بسته بندی بر روی تمایل مشتریان به خرید

رنگ ها يكي از علائم غير كلامي هستند كه به عنوان يك پديده مهم در بازاريابي شناخته شده اند. اهميت رنگها به خصوص زماني كه در ارتباط با تبليغات و يا بسته بندي باشند، افزايش مييابد. علت اين اهميت آن است كه رنگ ها مهمترين علايم ديداري براي جلب مصرف كنندگان به شمار ميروند  مصرف كنندگان همچنين با فراگيري وابستگي بين رنگها به اين سمت هدايت ميشوند كه رنگهاي خاصي را براي طبقات خاص محصولات ترجيح دهند.

در اینجا می خواهیم نتایج یک تحقیق را که بر روی محصولات مختلف انجام شده است را به شما نشان دهیم در اینجا بصورت موردی محصول شامپو را مورد بحث قرار می دهیم و قرض از بیان آن اینست تا بدانید زمانی که میخواهید محصولتان را به بازار عرضه کنید توجه داشته باشید که رنگ محصول چه احساسی را در مشتریان نسبت به محصول برانگیخته می کند.

بررسی تأثیر روانشناسی رنگ در بسته بندی مواد شوینده و نقش آن در جذب مشتری و خرید محصول (مطالعه موردی شامپو)” :

نتایج این پژوهش نشان داد که بهترین رنگی که در ذهن افراد باقی مانده است، صورتی میباشد. همچنین بهترین رنگ نشان دهنده محتوای محصول، رنگ زرد میباشد و دو رنگ آبی و سفید، نشاندهنده پاکیزگی (صفت ویژه محصول) هستند.

“کاربرد نسبت طلایی در بسته بندی محصولات و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرف کنندگان” تأکید نمود و پژوهش وی نشان داد که نسبت طلایی، جذابیت بسته بندی محصولات را افزایش میدهد و توجه مشتریان را به خود جلب میکند. همچنین تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که بین سن افراد و جنسیت و انتخاب بسته های با نسبت طلایی رابطه معناداری وجود ندارد؛ بنابراین بسته بندی های با نسبت طلایی برای هر کسی در هر سن و با هر جنسیتی جذاب خواهد بود.

رنگهایی چون سفید و آبی را نماد پاکیزگی وخلوص میداند. مثلاً رنگ قرمز در هر دو گروه به عنوان اولویت اول و نشان دهنده جذّاب بودن بسته دستمال کاغذی انتخاب شده است و این امر به این دلیل است که رنگ قرمز، نماد امید به زندگی و اشتیاق به فعالیت است.

همچنین باید بیان نمود که برخی رنگها دارای طرفداران بیشتری در بعضی گروه ها میباشد. مثلاً صورتی به عنوان رنگی دخترانه شناخته میشود و بدین دلیل به روحیات خانم ها نزدیکتر است و همانطور که در جدول نشان داده شده است، به عنوان اولویت اول خانمها در مورد نماد لطافت انتخاب شده است.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با دستگاه جت پرینتر

تاثیر رنگ بسته بندی بر روی تمایل مشتریان به خرید

جذابيت بسته بندي

مشتريان به شيوه هاي مختلفي به بسته- بندي هاي مختلف عكس العمل و پاسخ نشان ميدهند. در اين ميان تصاوير و طرح هاي گرافيكي و جذابيت بسته بندي در انتخاب يك محصول از اهميت بالايي برخوردار است. به بيان ديگر، گرايش خريد مصرف كنندگان به سوي محصولاتي است كه از نظر بسته بندي جذابيت بيشتري داشته باشند.

شكل بسته بندي

شكل بسته بندي نيز عنصري حياتي در ايجاد تصور نسبت به محصول و هويت آن است. محصولات آرايشي بسته بندي ميشوند. در نتيجه قيمت پايين اين محصولات در بسته بنديهاي بزرگ يك پيشنهاد جذاب براي مشتريان خواهد بود. به علاوه مي توان دريافت زماني كه تشخيص كيفيت محصول دشوار است، تأثير سايز بسته بندي قويتر ميشود. بنابراين درازتر كردن شكل بسته بندي احتمالاً باعث ميشود مشتريان محصول را از نظر شرايط پولي بهتر تصور كنند و درنتيجه فروش محصول افزايش يابد

جنس

جنس بسته بندي نيز يكي از عناصر كليدي است كه بر نگرش مشتريان نسبت به بسته بندي تأثير مي گذارد. در بسته بندي محصولات از جنس ها و محصولات مختلفي استفاده مي شود كه به عنوان مثال مي توان به بسته بندي با ظروف شيشه اي، فلزي، پلاستيكي و ساير مشتقات نفتي، كاغذي و غيره اشار داشت.

مسائل بهداشتي

بسته بندي باعث افزايش بهداشت و سلامت محصولات ميشود. استانداردهاي مربوط به بهداشت و مراقبتهاي پزشكي بيمارستان ها در سطح بسيار گستردهاي به علت استفاده از بسته بندي هاي مناسب محصولات پزشكي و امكان انحدام آنها افزايش پيدا كردهاست چنين مواردي براي ساخت محصولات نوشيدني نيز صادق است.

سخن پایانی

کاروپک به عنوان عرضه کننده ممتاز تجهیزات بسته بندی در ایران قصد دارد با ارائه مقالات راهکار محور، به شما مسیرهایی را برای حرکت مطمئن تر در مسیر کسب و کار را ارائه دهد تا بدانید صرفا موضوع راه اندازی کسب و کار و خرید تجهیزات برای خلق ثروت کافی نیست و شما باید بتوانید موضوعات بازاریابی را در مسیر برند سازی کسب و کار خود بکار بگیرید تا بتوانید به صورت کارآمد در بازار حاضر شوید.

بدین منظور کاروپک با ارائه امکانات خاص به شما مانند مشاوره رایگان کسب و کار این امکان را به شما می دهد تا بتوانید با استفاده از متخصصان با تجربه کاروپک در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید و مسیر پیشرفت را با سرعت بالاتر و مطمئن تر طی کنید.

جهت کسب مشاوره رایگان ،خرید و یا استعلام قیمت انواع دستگاه بسته بندی با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

Summary
تاثیر رنگ، شکل و جنس بسته بندی بر انتخاب مصرف کنندگان
Article Name
تاثیر رنگ، شکل و جنس بسته بندی بر انتخاب مصرف کنندگان
Description
تاثیر رنگ، شکل و جنس بسته بندی بر انتخاب مصرف کنندگان به گونه ای است که کمتر کسی است که از فرصت بسته بندی برای ارتقا سطح فروش و برند سازی خود استفاده نکند . در این مقاله کاروپک قصد دارد تا خوانندگان و فعالان حوزه صنعت بسته بندی را با فرصت های بسته بندی در جهت توسعه کسب و کار آشنا کند. دستگاه های بسته بندی صرفا کار بسته بندی را انجام میدهند و طراحی اصولی یک بسته بندی که به عنوان یک بازاریاب عمل کند و نه صرفا یک لفاف بسته، فرآیندی است که باید با توجه به نکات تخصصی طراحی و ارائه شود.
Author
Publisher Name
کاروپک
Publisher Logo