آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش اول )

در
دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

آینده پژوهی چیست؟ چرا برای ما نگاه به آینده و داشتن راهکارهای متفاوت برای غلبه بر چالش های پیش رو مهم است، چرا باید محتاطانه اتفاقات و رویدادهایی را که احتمال دارد پیش بیایید را بررسی کنیم .

وضعیت صنعت بسته بندی مواد غذایی در آینده چگونه است؟ آیا این صنعت رو به رشد خواهد بود یا خیر؟، در کدام بخش از صنعت بسته بندی مواد غذایی سرمایه گذاری کنیم؟

دستگاه های بسته بندی و تکنولوژی های وابسته به آن چگونه تغییر خواهند کرد؟ مواد اولیه برای بسته بندی دچار چه تحولاتی خواند شد؟ در سالهاي اخير، رشد روزافزون تجارت جهاني، فضاي رقابتي بازار و بهبـود اسـتانداردهاي زنـدگي، باعـث شـده اسـت بسياري از سازمانها، تمركز خود را بر فعاليتهايي معطوف كنند كه به كسب مزيت رقابتي منجر ميشود.

يكي از ابزارهاي بسـيار مهـم بـراي كسـب مزيت رقابتي، بسته بندي محصولات است و اين ابزار، در معرفي محصـولات، افـزايش سـودآوري سـازمان هـا و كـاهش موجودي انبارها، نقش شايان توجهي دارد.

در حقيقت، امـروزه بسـته بنـدي صـنعت جداگانه اي است و به يكي از ضرورت هاي زندگي مدرن تبـديل شـده اسـت.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

آینده پژوهی عبور از تهدیدها، شناخت فرصت ها

برای آمادگی و تجهیز سیاست های کسب و کار چاره ای جز اینکه نگاهی به آینده داشته باشیم نیست و آینده پژوهی به ما کمک می کند با شناخت واقع گزایانه از رفتار مشتری بتوانیم آینده را به نحوی متفاوت تر و معقولانه تر ببینیم. از این جهت شناخت رفتار مصرف کننده در سیکل زمانی مشخص خوراکی برای آینده پژوهی ما خواهد بود.

در زمان طراحی ورودی های لازم برای تحلیل و آینده پژوهی رفتار مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار است و این اهمیت در زمانی که رفتار تکرار شونده داشته باشیم ضریب قطعیت را در آینده پژوهی بالا می برد.

موارد دیگری که در آینده پژوهی اهمیت دارد ویژگی های بسته بندی است که رفتار مصرف کننده را تحریک و بر خرید تاثیر می گذارد.

این فاکتور را از منظر آینده پژوهی بررسی میکنیم: مطالعات نشان ميدهد يكي از عوامل بسيار مؤثر بر تصميم گيري مشتريان هنگام خريـد، بسـته بنـدي محصـول است در واقع بسته بندي، نه تنها ابزاري براي حمل و نقل ايمـن و تحويل كارآمد محصول با حداقل هزينه به مشتريان است، بلكه يكي از ابزارهاي بازاريابي مهم براي برقـراري ارتبـاط بـا مصرف كننده محسوب ميشود زيـرا نوع بسته بندي، اطلاعات مهمي همچون محتواي محصول، ويژگي محصول و دسـتورالعمل را در اختيـار خريـداران قـرار ميدهد و مشـتريان بـا ديـدن بسـته بنـدي محصولات، ناخودآگاه، چگونگي ظاهر، طعم، بو، صدا و به طور كلي، ويژگي هاي محصول را تصور ميكننـد پس ميتوان گفت كه حتي در بسته بندي محصولات، درك نياز مشتريان، تمـايز برنـدگان و بازنـدگان كسب وكار است.

صنايع غذايي، به عنوان يكي از بخشهاي اقتصادي بسيار مهم هر كشوري به بزرگترين مصرف كنندة نهايي بسته بندي در جهان تبديل شده است.

ساليانه، ميلياردهـا دلار براي بسته بندي محصولات صنايع غذايي صرف ميشود كه اين از اهميت بسته بندي در تصميم به خريـد مشـتريان در نقطه فروش حكايت مي كند.

آینده پژوهی عبور از تهدیدها، شناخت فرصت ها؟

هدف اصلي بسته بندي در صنايع غذايي اين اسـت كه مواد غذايي، به نحوي نگهداري شود كه علاوه بر رفع نيازهاي اقتصاديِ صنعت، بـا ترجيحـات و انتظـارات مشـتريان هماهنگ باشد و انتظارات آنها را برآورده كند.

در واقع، تحول فزاينده در فنـاوري بسـته بنـدي مواد غذايي باعث شده است كه بسته بندي مواد غـذايي در نقـش جديـد خـود، همانند نماينده توليدكننده عمل كند و به عنوان ابزار انگيزشي براي خريداران و اعلام شعار شركت مطرح شود.

بیشتر بخوانید : دستگاه پرکن

متأسفانه علي رغم اهميت موضوع بسته بندي و نقش تأثيرگذار آن در افزايش رقابت پذيري محصولات در بازارهـاي رقابتي، آمارهاي موجود در ايران، حاكي از بي توجهي شركتهاي داخلي، به اهميت بسـته بنـدي كالاهاسـت.

نبود فناوري و علم بسته بندي و همچنين، نبود مواد اولية مناسب و ماشين آلات جديد در ايران، موجـب شده است كه وضعيت بسته بندي در داخل كشور در سطح ضعيفي قرار بگيرد ايـن درحـالي است كه ساير كشورها، كالاهاي مصرفي نه چندان مرغوب و بي كيفيت خود را در بسته بندي هاي جـذاب و مشـتري پسـند روانه بازارهاي جهاني ميكنند.

برخـي از مشـكلات مهـم صـنعت بسـته بنـدي ايـران عبارت اند از:

  • نبود فرهنگ مناسب در جامعه براي بسته بندي
  • سطح دانش و تخصص ناكـافي در صـنايع مختلـف
  • كمبـود امكانات، واحدها و كارخانجات بسته بندي
  • رعايت نكردن استانداردها
  • كـاربرد مـواد نـامرغوب در توليـد بسـته هـا
  • كمبـود امكانات و تجهيزات مرتبط با چاپ روي بسته ها
  • گران بودن هزينه هاي چاپ

با نگاه به آينده، درمي يابيم كه صنعت بسته بندي مجبور است نقش پررنگ تري را ايفـا كنـد. در آينـده، بسـياري از مردم كالاهاي مورد نياز خود را روي صفحه رايانه مي بينند، انتخاب ميكنند و خريد خود را انجام ميدهند. در آن صورت، بسته بندي، يكي از ابزارهاي مهم فروش كالا خواهد بود و بايد چنان جذاب، اغواگر و گويـا باشـد كـه حتـي تصـوير آن، بينندگان را به خريد ترغيب كنند.

محققان بازاريابي معتقدند كه آينده، آميختـه و مملـو از عـدم قطعيت و ناپايداري است و پيش بيني آينده، امـري ضـروري بـراي اطمينـان از موفقيـت و آمادگي براي آينده است يكي از ابزارهاي پـيش بينـي آينـده، آينـده پژوهـي است؛ چرا كه آينده پژوهي با در اختيار گذاشتن اطلاعات معتبر و مطمئن، به سياست گـذاران هـر كشـوري، امكـان رشـد اقتصادي ـ اجتماعي و توانايي رقابت در عرصه جهاني و بين المللي را فراهم ميسازد در همين راستا ميتوان گفت كه يكي از روشهاي آينـده پژوهـي، سـناريونگاري (برنامـه ريـزي سـناريو) اسـت.

آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش اول )

 سناریوهای آینده پژوهی، مطالعه آینده در زمان حال؟

یکی از ابزارهایی که برای آینده پژوهی مورد استفاده قرار می گیرد سناریو نگاری است. به منظور بهره گيري از فرصتهاي پيش رو و پيش بيني دقيق در دنياي امروز كه آكنده از ابهـام و عـدم قطعيـت اسـت و به سرعت تغيير ميكند، سناريوها به عنوان ابزاري كارآمد و مفيد، به منظور آمادگي براي آينده هاي نامطمئن، تغيير مدل هـاي ذهني، آزمودن تصميم ها و بهبود عملكرد در محيط پويا، داراي اعتبار هستند.

در كشور ما نيز، به دليل وجود شركت هاي صنايع غذايي متعدد و متنوع، صنعت بسته بندي، محـرك و توانمندسازي براي اقتصاد كشور محسوب ميشود و موتور محركي براي پيشرفت توليـدات داخلـي، افـزايش صـادرات، بهبود وضعيت اقتصادي جامعه، اشتغالزايي و افزايش درآمد ملي است.

در گذشته بسته بندي، تنها به منظور حفاظت از محصول كاربرد داشته است امـا صـنعت بسته بندي به شكل مدرن و امروزي را ميتوان يكي از دستاوردهاي انقلاب صنعتي دانسـت.

در واقع بسته بندي، نوعي فن و مجموعه هاي هماهنگ از مواد، انـرژي، ارزش و تفكـر به حساب مي آيد كه ساختاري محافظت كننده دارد و از سوي ديگر، براي كالا نقش اطلاع رساني را ايفا ميكند امـروزه بسته بندي بر ادراك مشتري از محصول تأثيري شگرف ميگذارد.

و اطلاعـات لازم همچون كيفيت، قيمت، نوع محتوا و كاركرد محصول را در اختيار مشتريان قرار ميدهـد مطالعات نشان ميدهد كه 70درصد تصميم هاي خريد محصول، در نقطه خريد گرفته ميشود و بسته بندي نقـش مهمـي در رفتار خريد مصرف كننده ايفا ميكند.

بیشتر بخوانید: دستگاه تاریخزن

بسته بندي مـيتوانـد تأثيرهـاي شـايان توجهي در ابعاد پنهان محصول داشته باشد. براي مثال، ميتوان گفت كه در فروشگاه هـاي امـروزي، فروشـنده در رونـد خريد تأثير زيادي نميگذارد و مشتريان هنگام خريد، بيشتر روي اطلاعات خود يا اطلاعاتي كه از بسـته بنـدي بـه دسـت مي آورند، تكيه ميكنند.

علاوه بر اين، امروزه بسته بندي از فروشـندة خـاموش بـه سـازندة برنـد، توسـعه يافتـه اسـت و بسته بندي مؤثر و قانع كننده، بهترين راه براي ارائه محصول به مصرف كننده محسوب ميشود.

در ادامه مي توان گفت كه بسته بندي، به عنوان يكي از صنايع پويا، نقش پررنگي در توسعه بخش هاي اقتصادي ايفا ميكند.

بسته بندي خوب، فراتر از فروشنده بوده و پرچمي شـناخته شـده و نمـادين از ارزش هاسـت و همـين امـر سـبب ميشود كه طراحي بسته بندي، براي مشتري، ابزاري حياتي در انتخاب محصول و براي شركت ها، فرصتي براي افـزايش ارزش تجاري محسوب شود.

 سناریوهای آینده پژوهی، مطالعه آینده در زمان حال؟

آينده پژوهي، نوعي رويكرد سيستماتيك است و مجموعه تلاش هايي را شامل ميشود كه با اسـتفاده از تجزيـه و تحليـل منابع، عوامل و الگوهاي تغيير يا ثابت، به تجسم آينده هاي بالقوه و برنامه ريزي براي آنها ميپردازد و بر رقابت صنعتي، خلق ثروت و كيفيت زندگي، تأثير بسيار زيادي دارد.

در واقع ميتوان گفت كـه آينـده پژوهـي از نيروهاي خارجي كه بر آينده تأثير ميگذارند( طالعبيني و پيشگويي) ، به سمت ساختار الگوهاي تـاريخي تغييـر، ظهـور و سقوط ملت ها و نظام ها و عوامل انساني مطالعه و خلق آينده هاي مطلوب حركت ميكنـد سابقة آينده پژوهي در ايران، به برنامه هاي پنج ساله كشور و سند چشم انداز توسـعه كشـور در افـق  ، 1404نخستين سند تفكر استراتژيك و آينده پژوهانه ايران، بازميگردد.

اخذ مشاوره رایگان برای کسب و کار در صنعت بسته بندی

یکی از بهترین راهکارها برای تعیین استراتژی های کسب و کار استفاده از نظر مشاوران و متخصصین با سابقه در حوزه صنعت بسته بندی است. کاروپک با سالها سابقه در ارائه دستگاه های بسته بندی و مشاوران متخصص در این حوزه باعث صرفه جویی های زمانی و هزینه ای در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد شد.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

سوال 1: چه نوآوری‌هایی در آینده در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی مورد انتظار است؟

پاسخ: در آینده، ممکن است شاهد نوآوری‌هایی مانند بسته‌بندی هوشمند با حسگرها برای نظارت بر تازگی محصولات، استفاده از مواد بسته‌بندی بازیافت‌پذیر و دوست‌دار محیط زیست، و فناوری‌های جلوگیری از تقلب در بسته‌بندی خواهیم بود.

سوال 2: چه تأثیری از توسعه فناوری هوش مصنوعی در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی انتظار می‌رود؟

پاسخ: توسعه فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود کیفیت بسته‌بندی، پیش‌بینی نیازهای بازار، بهبود زنجیره تأمین، و استفاده بهینه از منابع در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی کمک کند.

سوال 3: چالش اصلی در تحقیقات آینده در حوزه بسته‌بندی چیست؟

پاسخ: یکی از چالش‌های اصلی آینده در حوزه بسته‌بندی، تعادل بین حفظ ایمنی و کیفیت محصولات با استفاده از مواد بسته‌بندی دوست‌دار محیط زیست و کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست است. این تعادل نیاز به تحقیقات گسترده در زمینه مواد و فناوری‌های بسته‌بندی دارد.

Summary
آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش اول )
Article Name
آینده پژوهی در صنعت بسته بندی ( بخش اول )
Description
محققان بازاريابي معتقدند كه آينده، آميختـه و مملـو از عـدم قطعيت و ناپايداري است و پيش بيني آينده، امـري ضـروري بـراي اطمينـان از موفقيـت و آمادگي براي آينده است يكي از ابزارهاي پـيش بينـي آينـده، آينـده پژوهـي است؛ چرا كه آينده پژوهي با در اختيار گذاشتن اطلاعات معتبر و مطمئن، به سياست گـذاران هـر كشـوري، امكـان رشـد اقتصادي ـ اجتماعي و توانايي رقابت در عرصه جهاني و بين المللي را فراهم ميسازد در همين راستا ميتوان گفت كه يكي از روشهاي آينـده پژوهـي، سـناريونگاري (برنامـه ريـزي سـناريو) اسـت.
Author
Publisher Name
کاروپک
Publisher Logo