کاربرد نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی ( بخش اول )

در
دسته بندی ها: راهکار بسته بندی

نانو تکنولوژی نام فرآیندی است که در آن محصولات را به روشی متفاوت اما بسیار کم هزینه بسته بندی می کنند.امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روشهای بسته بندی موثر تر و متفاوت تری به وجود آمده اند که صنعت بسته بندی مواد غذایی را متحول و نگاه به این بخش از صنعت را جزو بخش های اساسی علمی و تجاری قرار داده است. با پیشرفت نانو نکنولوژی دستگاه های بسته بندی مواد غذایی بصورت بصورت مستمر پیشرفت کرده تا بسته بندی مواد غذایی در بخشهای مختلف را متحول کرده و کارآمدی و درآمد زایی حوزه تولید را به بسته بندی گره بزند، روشهایی بسته بندی جدیدی که با توجه به آن مزیت های اقتصادی و بهداشتی و غذایی قابل توجه ای را به همراه داشته است.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

نانو تکنولوژی

نانو تکنولوژی یکی از تکنولوژی های نوین است که راه خود را در صنایع مختلف باز نموده است و در زمینه های گوناگون آن بطور وسیع استفاده می شود. یکی از این صنایع که نقش عمده ای در بهداشت و سلامت جامعه دارد صنایع بسته بندی می باشند.

برای حفظ مواد غذایی در برابر قارچ ها و باکتری ها و در نهایت نگه داری طولانی مدت آنها فرآیند بسته بندی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. نقش نانو تکنولوژی در صنعت بسته بندی برای افزایش قابلیت های مواد بسته بندی شناخته شده است که از آن جمله می توان به افزایش خواص مکانیکی مانند مقاومت در برابر ضربه و سایش، جلوگیری از ورود و خروج گازها و رطوبت به درون مواد بسته بندی شده اشاره نمود. استفاده از این فناوری باعث افزایش کیفیت محصولات از قبیل رنگ، طعم، مزه، پایداری بافت مواد غذایی ، عطر، طراوت و طول عمر آنها می شود.

نانو تکنولوژی یا ریز ذره ها فناوری جدیدی است که به علت رشد سریع، کاربرد گسترده ای برای تولید مواد جدید در مقیاس نانو دارد.

این فناوری علم مواد بسیار کوچک با اندازه هایی در ابعاد کمتر از 100 نانومتر می باشد که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. در این فناوری با توجه به اندازه ذرات، در خواص فیزیکی و شیمیایی تغییر ایجاد می گردد که باعث ایجاد طیف گسترده ای از کاربرد ها می شود.

فناوری نانو کاربردهای متنوعی در زمینه های مختلف، از جمله غذا، دارو، زیست پزشکی، پزشکی، بیوتکنولوژی، نساجی، الکترونیک، کامپیوتر، لوازم آرایشی، رنگ، محیط زیست، روانکاری و … دارد.

برای مطالعه بیشتر : دستگاه جت پرینتر

نانو تکنولوژی

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی به معنای ساخت یا تهیه ظرف یا محافظی است که کالای تولیدی سلامت درون خود را در فاصله زمانی بعد از برداشت، تولید، حمل و نقل، انبارداری و توزیع تا مصرف نهایی حفظ کرده و از خطرات احتمالی فیزیکی و یا شیمیایی در امان بماند. علاوه بر این بسته بدی باید ارزان و سبک باشد. هدف از بسته بندی مواد غذایی حفظ محصول ، جلوگیری از فساد باکتری ها، افزایش مدت زمان نگه داری، جلوگیری از آسیب در حمل و نقل و ذخیره سازی است. بسته بندی مواد غذایی نقش مهمی در ایمنی و حفظ کیفیت غذا ارائه می دهد و می تواند انتقال رطوبت و گازها را کنترل کند در نتیجه ضایعات مواد غذایی را بطور قابل توجهی کاهش می دهد.

برای افزایش کیفیت مواد غذایی و طراحی مواد بسته بندی برای تکمیل نیازهای صنعت بسته بندی مواد غذایی، تلاش های زیادی برای جایگزینی بسته بندی های تجدید پذیر که از منابع تجدید پذیر ساخته شده اند، انجام گرفته است. بسته بندی های مبتنی بر نانو تکنولوژی که به این منظور استفاده می گردد تحول بزرگی در این صنعت پدید آورده است. با انتخاب صحیح مواد و فناوری مناسب در بسته بندی می توان کیفیت و طراوت محصولات را تا زمان مورد نیاز حفظ کرد. بسته بندی با استفاده از نانو تکنولوژی را می توان به سه دسته تقسیم نمود :

  • بسته بندی هوشمند
  • بسته بندی فعال
  • بسته بندی بهبود یافته

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی هوشمند:

بسته بندی هوشمند بر چسب هایی است که سلامت و تازگی محصول را در طول زمان نشان می دهد و همچنین شامل حسگر های زیستی و برچسب های RFID می باشند. این سیستم شامل برچسب هایی بر روی کالا یا محصول است که به وسیله امواج رادیویی شناسایی می شود. با استفاده از سیستم RFID می توان از راه دور به وضعیت( ایمنی و کیفیت) محصول، بسته یا محیط بسته بندی نظارت کرد.

این نوع از بسته بندی تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده را از وضعیت محصول در مورد شرایط غذا یا محیط آن آگاه ساخته قابلیت شناسایی مواد شیمیایی ، پاتوژن ها و سموم را در مواد غذایی دارد. این نوع بسته بندی با نانو سنسور های تخصصی و دستگاه های نانو عوامل محیطی موثر بر مواد غذایی را به تاخیر می اندازند و همچنین راندمان انتقال اطلاعات در مورد رنگ کیفیت، تازگی محصولات و … در زمان توزیع را افزایش می دهند.

از قابلیت های مواد بسته بندی هوشمند، قابلیت جذب اکسیژن مواد غذایی است که طی آن اکسیژن موجود در بسته بندی جذب می شود و به این ترتیب رشد میکروبها متوقف شده و طعم و کیفیت غذا حفظ می گردد. از قابلیت های دیگر بسته بندی هوشمند عبور دی اکسید کربن و استفاده از مواد جاذب رطوبت می باشد. دی اکسید کربن می تواند رشد میکروبها را در محصولاتی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و  پنیر متوقف می سازد.

از مواد جذب کنده ای که در بسته بندی هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند ، گاز اتیلن و مواد ضد میکروبی هستند. از نانو تکنولوژی در ساخت بسته بندی هوشمند برای افزایش طول عمر محصول، تولید پلیمر های با ویژگی های ممانعت کنندگی در برابر نفوذ گازها و رطوبت، ایجاد پوشش های کاربردی و … استفاده می شود.

برای مطالعه بیشتر : دستگاه پرکن

بسته بندی فعال:

در این روش مواد فعال که بطور مستقیم و غیر مستقیم با مواد غذایی در تماس هستند توانایی تغییر ترکیب غذا و یا جو اطراف آن را دارند. این بسته بندی شرایط بسته را بگونه ای تغییر می دهد که موجب ایمنی، افزایش عمر نگه داری مواد غذایی، تقویت خواص مکانیکی و حرارتی، حفظ کیفیت و کاهش هزینه ها می گردد.

بسته بندی ضد میکروبی نوعی بسته بندی فعال می باشد که در آن به کمک عوامل ضد میکروبی که در تهیه ماده بسته بندی برای جلوگیری از رشد و کاهش میکرو ارگانیسم ها استفاده می شود باعث افزایش ماندگاری محصول می شوند.

در این بسته بندی استفاده از نانو موادی مانند اکسید مس، نقره، اکسید نقره، اکسید تیتانیوم، اکسید منیزیم و نانو لوله های کربنی که در ارتباط مستقیم با غذا یا محیط آن خواص ضد میکروبی را نشان می دهند، متداول می باشند.

در این بین استفاده از نانو ذرات نقره در بسته بندی مواد غذایی به عنوان ماده ضد باکتری رشد چشمگیری داشته است. بسته بندی فعال که بیشتر برای برنامه های ضد میکروبی توسعه یافته است امید های زیادی را برای بهبود ایمنی، کیفیت مواد غذایی و عمر مفید محصولات غذایی ایجاد نموده است.

برای مطالعه بیشتر : دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

بسته بندی بهبود یافته:

با وجود پیشرفت های زیادی که در علم تغذیه به وجود آمده است همچنان خطر عفونت با میکرو ارگانیسم ها مثل کپک، باکتری و ویروس وجود دارد که سلامت انسان را تهدید میکند.

از آنجایی که بکار بردن مستقیم مواد ضد میکروبی در غذاها می تواند برای سلامت مصرف کنندگان مضر باشد، بسته بندی های ضد میکروب از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

یکی از این بسته بندی ها، بسته بندی بهبود یافته است که شامل زنجیره های پلیمری به همراه 0.5 درصد وزنی از نانو ذرات و نانو کامپوزیت ها است. که در محصولاتی مانند بطری های نوشیدنی گاز دار فیلم ها و روغن های خوراکی استفاده می شود.

از مهمترین ویژگی های این نوع بسته بندی افزایش توانایی آنها در ممانعت از ورود گازها، تنظیم درجه حرارت مقاومت در برابر رطوبت مواد غذایی و … است.

سخن پایانی

یکی از مسیرهای مورد توجه برای تولید کنندگان و کسانی که در صنعت بسته بندی فعال هستند، امکان حفظ بلند مدت و مانداری بالای مواد غذایی از زمان تولید و ارائه به بازار تا زمان مصرف است و البته حفظ کیفیت مواد غذایی بصورت تازه و بدون آلودگی های میکروبی و قارچی است . نانوتکنولوژی این امکان را در اختیار شما می گذارد تا بتوانید با شرایط مورد نظر با اطمینان بالا و ریسک بسیار کمتر ماده غذایی را بسته بندی و به بازار عرضه کنید. کاروپک پیشتاز حوزه بسته بندی و ارائه دهنده به روز ترین دستگاه های بسته بندی مجهز به فناوری نانو امکانات لازم برای سود آوری و حاشیه ریسک بسیار کمتر را در اختیار شما قرار می دهد.استفاده از خدمات مشاوره رایگان و ضمانت بلند مدت کالا و خدمات از ویژگی های برجسته ای است که در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

Summary
کاربرد نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی ( بخش اول )
Article Name
کاربرد نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی ( بخش اول )
Description
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روشهای بسته بندی موثر تر و متفاوت تری به وجود آمده اند که صنعت بسته بندی مواد غذایی را متحول و نگاه به این بخش از صنعت را جزو بخش های اساسی علمی و تجاری قرار داده است. با پیشرفت نانو نکنولوژی دستگاه های بسته بندی مواد غذایی بصورت بصورت مستمر پیشرفت کرده تا بسته بندی مواد غذایی در بخشهای مختلف را متحول کرده و کارآمدی و درآمد زایی حوزه تولید را به بسته بندی گره بزند، روشهایی بسته بندی جدیدی که با توجه به آن مزیت های اقتصادی و بهداشتی و غذایی قابل توجه ای را به همراه داشته است.
Author
Publisher Name
کاروپک
Publisher Logo