تفاوت خط دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

در
دسته بندی ها: راهکار بسته بندی

با افزایش روز افزون ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، می‌توان بخش‌های مختلف خط تولید و بسته بندی را با هزینه کم‌تر پیش برد. این ماشین آلات بسته بندی، حتی بخش تولید و بسته بندی را کاراتر و بهداشتی تر کرده و مطابق با استاندارد‌های مختلف عمل می‌کنند. اما برای ارائه محصولات با کیفیت و بهبود حاشیه سود، به چه میزان اتوماسیون در خط بسته بندی نیاز است؟ اصلا تفاوت خط بسته بندی اتوماتیک با خط تولید و بسته بندی انسانی چیست؟

حذف کارگران و در عوض نظارت بر خط تولید اتوماتیک  همیشه باعث کارایی ببش‌تر نمی‌شود. تولیدکنندگان باید با انتخاب سطح مناسب اتوماسیون احتیاجات خط تولیدشان را برطرف کنند. آنها باید بفهمند که تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک به درد کدام بخش از کارگاه یا کارخانه‌یشان خواهد خورد.حذف کارگران و در عوض نظارت بر خط تولید اتوماتیک  همیشه باعث کارایی ببش‌تر نمی‌شود. تولیدکنندگان باید با انتخاب سطح مناسب اتوماسیون احتیاجات خط تولیدشان را برطرف کنند. آنها باید بفهمند که تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک به درد کدام بخش از کارگاه یا کارخانه‌یشان خواهد خورد.

در واقع مبحث اصلی همین موضوع است که گاهی استفاده از خطوط اتوماتیک در بخش های از تولید بسیار موثر است و گاهی استفاده از نیروی انسانی برای استفاده در خطوط تولید علاوه بر کارایی بالاتر و دقت بهتر به صرفه تر نیز می باشند چرا که در بسیاری از فرآیند ها اساسا به نیروی انسانی متکی است.

انواع خطوط تولید در صنایع مختلف

در یک تقسیم بندی کلی خطوط تولید به سه دسته تقسیم بندی می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  1. خط تولید انسانی
  2. خط تولید نیمه اتوماتیک
  3. خط تولید اتوماتیک

حال به بررسی هر یک از موارد فوق می پردازیم و با کارکرد آنها آشنا می شویم:

خط تولید انسانی

خطوط تولید انسانی همان روند تولید و عرضه کالا است که از قدیم وجود داشته است. در این نوع فعالیت، تمام کارها به دست نیروی انسانی انجام می‌شود و به طبع برای تولید و بسته بندی انبوه، به نیروی کار بیش‌تری نیاز است.

حتما بخوانید: دستگاه بسته بندی دستی

خط تولید و بسته بندی انسانی

خط تولید بسته بندی اتوماتیک

و اما خط تولید و بسته بندی اتوماتیک؛ همانطور که می‌دانید سال‌‌ها است که ماشین‎ها، دستگاه‌ها، کامپیوتر‌ها و حتی ربات‌ها بخش بزرگی از کارهای انسانی را برعهده گرفته‌اند و کارخانه‌ها بدون وجود چنین تجهیزاتی قادر به تامین میزان تقاضای بازار نخواهند بود. همین فرایندی که توسط ماشین‌ها انجام می‌شود را اتوماسیون خطوط تولید و بسته بندی می‌نامند. در واقع زمانی که شما در خط تولید و بسته بندی خود از ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده کنید، در واقع خطوط تولید و بسته بندیتان را اتومایزه کرده ‎اید.

حتما بخوانید: دستگاه تسمه کش تمام اتوماتیک، دستگاه سیل کن اتوماتیک لیوان، جت پرینتر اتوماتیک

خط تولید و بسته بندی اتوماتیک

خط تولید بسته بندی نیمه اتوماتیک

خطوط نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک بسته به کاربرد، می‌تواند تا حد زیادی به تولیدکنندگان در دستیابی به اهداف تجاری کمک کند. تفاوت بین این دو به یک عامل اصلی بستگی دارد: تعامل کارکنان. خطوط تمام اتوماتیک بدون دخالت نيروی انسانی كار می‌كنند، اما خطوط نيمه نیمه اتوماتیک براي حفظ عملكردش به کنترل و همراهی نیروی انسانی نیاز دارد. بسته به شرایط هر دو نوع اتوماسیون، مزایایی دارند. هر دو روش سابقه اثبات شده در کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سود و بهبود کیفیت محصول دارند.

حتما بخوانید: دستگاه سیل القایی نیمه اتوماتیک، دستگاه شیرینگ پک نیمه اتوماتیک، دستگاه پرکن حجمی نیمه اتوماتیک

خط تولید و بسته بندی نیمه توماتیک

مزایای خط تولید اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نسبت به خط تولید انسانی

برای اینکه بدانیم آیا از تغییر خطوط تولید خود از انسانی به خطوط اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می توانیم بهره مند شویم یا خیر بهتر است در مورد مزایای استفاده از خطوط اتواتیک و نیمه اتوماتیک کمی بیشتر بدانیم برخی از این مزایا عبارتند از:

1) کنترل و بهبود کیفیت

در گذشته، تمام کار بررسی اندازه، سلامت، وزن و … توسط نیروی انسانی انجام می‌شد و درصد خطاس زیادی هم داشت. اما با استفاده از ماشین آلات بسته بندی و تولید، تمام این کارها را به صورت اتوماتیک و بدون خطا انجام می‌شود. علاوه بر این‌، سیستم‌های هوشمند به روز که از لیزر، هوش مصنوعی و بسیاری از روش‌های دیگر بهره می‌گیرند، حتی قادر به بررسی کیفیت مواد غذایی حین بسته بندی نیز هستند.

2) بهبود سرعت تولید و بسته بندی

مهم‌ترین کارکرد ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک، بالا بردن سرعت تولید است. با اتوماسیون خط تولید، این امکان برای شرکت‌ها وجود دارد که سرعت تولید و توان محصول را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. با ماشین بسته بندی اتوماتیک، بسته بندی اقلام بسیار ایمن‌تر و چندین برابر سریعتر از خط تولید انسانی انجام می‌شود.

در بسته بندی اتوماتیک، می‌توان چندین مرحله از فرآیند بسته بندی مانند دوخت درب بسته و برچسب زدن را در یک مرحله انجام داد. این کارکرد ماشین آلات بسته بندی، نه تنها یک نفر، بلکه چند نفر از کارگران کارخانه را کم‌تر می‌کند و در نتیجه باعث افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. حتی این سیستم های خودکار می‌توانند قوام بسته بندی را بهبود بخشیده و میزان خطاهای فرآیند بسته بندی را کاهش دهند.

3) بهبود ارگونومی و کاهش خطر جراحت کارکنان

در خط تولید و بسته بندی انسانی، کارکنان در شیفت‌های طولانی کارهای بسیار تکراری انجام می‌دهند و معمولا از اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) ناشی از کار رنج ببرند، که گاهی اوقات آسیب‌های ارگونومیک نیز نامیده می‌شود. این آسیب‌ها از شایع‌ترین موارد در صنعت هستند که یک سوم همه آسیب‌های ناشی از کار را شامل می‌شوند.  کاهش میزان کارهای تکراری کارکنان با اتوماسیون خط تولید، ابتلا به MSD را کاهش می‌دهد.

خط تولید و بسته بندی اتوماتیک، برای کارهای تکراری و خسته کنند بسیار مناسبند. با اتوماسیون بعضی از فرایند تولید و بسته بندی که بسیار تکراری است، می‌توان بهره وری را افزایش و خطر آسیب کارگران را کاهش داد.

4) کاهش هزینه‌های تولید و بسته بندی

بهبود دسترسی به اطلاعات با استفاده از خط تولید اتوماتیک: با استفاده از ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک، میزان تولید، نحوه کار و همه اطلاعات دیگر به راحتی قابل ثبت و دردسترس خواهد بود. تخمین هزینه‌ها، مقدار سود و تمامی مواد دیگر راحت‌تر انجام می‌شود و این امکان را می‌دهد که تصمیمات بهتری در خصوص پیشبرد کار گرفته شود.

قیمت و خرید دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

با توجه به مسائلی که در متن مقاله مورد بحث قرار گرفت برای انتخاب اینکه خط تولید خود را به بسته بندی اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک تجهیز کنید کاملا بستگی به شرایط کسب و کار شما دارد. در ابتدا برای کسب و کارهای کوچک و کارهایی که نیاز به دقت بالایی برای بسته بندی ندارند و همچنین کسب و کارهای نوپا بهتر است از خطوط بسته بندی انسانی یا نیمه اتوماتیک استفاده کنید. و اگر سطح تولید کسب و کار شما بالاست و در حال توسعه هستید استفاده از دستگاه های اتوماتیک گزینه مناسبی است.

در بسیاری از مواردی که انجام فعالیت خاصی آسیب زا است بهتر است حتما از دستگاه های اتوماتیک برای کاهش ریسک و آسیب استفاده کنید. چون نوسانات نرخ ارز کاملا بر قیمت دستگاه ها اثر می گذارد بهتر است برای اخذ قیمت روز کالا از کاروپک با شماره های مندرج در سایت تماس گرفته و از قیمت روز محصولات آگاه شوید.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید برای بالا بردن بهره وری تلاش کنید و بدانید از چه خط تولیدی استفاده کنید و یا اینکه در کدام بخش از کار خود از دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده کنید و یا اینکه همچنان با منابع انسانی کار خود را پیش ببرید بهتر است با مشاوران ما در کاروپک تماس گرفته و علاوه بر مشاوره رایگان تخصصی با کاش هزینه های زمانی و مالی خود بتوانید یک قدم را بالاتر بردارید. کاروپک به عنوان بهترین مرکز ارائه دستگاه های بسته بندی در ایران همراه شما خواهد بود.

Summary
تفاوت خط دستگاه بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
Article Name
تفاوت خط دستگاه بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
Description
با افزایش روز افزون ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، می‌توان بخش‌های مختلف خط تولید و بسته بندی را با هزینه کم‌تر پیش برد. این ماشین آلات بسته بندی، حتی بخش تولید و بسته بندی را کاراتر و بهداشتی تر کرده و مطابق با استاندارد‌های مختلف عمل می‌کنند. اما برای ارائه محصولات با کیفیت و بهبود حاشیه سود، به چه میزان اتوماسیون در خط بسته بندی نیاز است؟ اصلا تفاوت خط بسته بندی اتوماتیک با خط تولید و بسته بندی انسانی چیست؟ حذف کارگران و در عوض نظارت بر خط تولید اتوماتیک  همیشه باعث کارایی ببش‌تر نمی‌شود. تولیدکنندگان باید با انتخاب سطح مناسب اتوماسیون احتیاجات خط تولیدشان را برطرف کنند. آنها باید بفهمند که تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک به درد کدام بخش از کارگاه یا کارخانه‌یشان خواهد خورد.حذف کارگران و در عوض نظارت بر خط تولید اتوماتیک  همیشه باعث کارایی ببش‌تر نمی‌شود. تولیدکنندگان باید با انتخاب سطح مناسب اتوماسیون احتیاجات خط تولیدشان را برطرف کنند. آنها باید بفهمند که تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک به درد کدام بخش از کارگاه یا کارخانه‌یشان خواهد خورد. در واقع مبحث اصلی همین موضوع است که گاهی استفاده از خطوط اتوماتیک در بخش های از تولید بسیار موثر است و گاهی استفاده از نیروی انسانی برای استفاده در خطوط تولید علاوه بر کارایی بالاتر و دقت بهتر به صرفه تر نیز می باشند چرا که در بسیاری از فرآیند ها اساسا به نیروی انسانی متکی است.
Author
Publisher Name
کاروپک
Publisher Logo