رقابت در کسب و کار چشم انداز منطقی برای رشد و توسعه

در
دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

رقابت یکی از عوامل اصلی بسیاری از شرکت هاست. خیلی از افراد وقتی میخوان یه کسب و کاری رو راه بندازن میگن تو این کار دست زیاده دیگه اشباع شده بازرش خوب نیست، و کار اشتباهیه که تو هم بخوای وارد بشی. در این محتوایی که امروز داریم میخواییم یه نگاه کاملا منطقی به این موضوع بندازیم و اون رو بررسی کنیم تا موضوع برامون شفاف بشه.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

تاثیر رقابت بر توسعه اقتصادی

نه تنها نگران رقیبان خود نباشید بلکه وجود آنها را غنیمت بشمرید. در ادبيات نوين توسعه اقتصادي، بحثهاي فراواني در زمينه ساختار بازاري كه توليدكنندگان در آن حضور و فعاليت دارند، به چشم ميخورد. يكي از مهمترين اين موضوعات، ايجاد زمينه مناسب براي رقابت در ميان عاملان اقتصادي است؛ به گونه اي كه رقابتي شدن فعاليتها و بازارها به عنوان راه برون رفت از دام ناكارآيي و توسعه نيافتگي معرفي ميشود.

تأكيد بر رقابت، داراي يك پشتوانه نظري كهن است و به عنوان والاترين ابزار كاركردي در عرصه اقتصاد از آن ياد ميشود؛ به صورتي كه هيچ جايگزين مناسبتري براي آن معرفي نشده است. این جمله کاملا کلیدی، این موضوع رو به همه ما نشان می دهد که وجود رقیب باعث رشد کسب و کار ما خواهد شد البته با تاکید بر این نکته که به اصول مدیریت و بازاریابی توجه داشته باشیم.

با توجه به توضیحی که در بالا داده شد لازم است كه مجموعه عوامل مؤثر بر رشد توليدات صنعتي به وضوح شناسايي شوند تا به موجب آن بتوان سياستگذاري جامعي براي توسعه و پیشی گرفتن از رقبا و درامد بالا ایجاد کنیم.

در اين نظام اقتصادي، رقابت ميان توليدكنندگان اساس عملكرد بازار را تشكيل میدهد و همه تلاشها در جهت نيل به ساختار رقابتي بود. در اين طرز تفكر، رقابت منجر به تحقق كارآيي و انعطافپذيري بازار ميشود و در ضمن، ادعا بر اين است كه بهره وري عوامل توليد نيز بهبود مي يابد.

در زیر می خواهیم نظر یکی از بزرگترین اقتصاد دانان جهان به نام اسمیت را در مورد حضور رقیب در بازار را بدانیم:
انحصار، دشمن بزرگ مديريت خوب است كه نميشود آنرا ايجاد نمود مگر در نتيجه رقابت آزاد ،از اين باور اسميت چنين استنباط ميگردد كه با گسترش رقابت، مديريت بنگاه اقتصادي بهتر شده و تخصيص عوامل توليد و تركيب آنها كاراتر ميشود و به عبارت ديگر، به ازاء مقدار معيني از نهاده ها، محصول بيشتري به دست مي آيد. حكايت از اين دارند كه بايد رقابت را نيز در مجموعه عوامل مؤثر بر بهره وري قرار داد.

رقابت در کسب و کار چشم انداز منطقی برای رشد و توسعه

حتما مطالعه کنید:ماشین آلات بسته بندی

عوامل موثر بر رقابت

در این بخش از مقاله قصد داریم با عواملی که بر رقابت تاثیر می گذارند آشنا شویم و نگاهی بر کلیت آن داشته باشیم:

1) مالکیت و مدیریت: تاثیر انگیزه ها بر عملکرد

یک نکته طلایی برای بهره وری و تمایز بالا نسبت به رقیبان جدا کردن موضوع مالکیت با موضوع مدیریت است که یک ویژگی نوین در توسعه بنگاه های اقتصادی است که بصورت زیر بیان می شود :
يكي از ويژگيهاي بنگاه هاي اقتصادي نوين، تمايز مالكيت و مديريت است. مدير، يك عامل اقتصادي است كه توسط مالك بنگاه استخدام ميشود تا سازماندهي واحد توليدي و تخصيص عوامل توليد را بر عهده گيرد و عملكرد بنگاه را ارتقاء بخشد. در اين شرايط است كه مسأله انگيزه و تلاش مدير مطرح ميشود. هر چه مدير بنگاه انگيزه بيشتري در فعاليت خود داشته باشد و پر تلاش تر عمل كند، انتظار است كه استفاده كاراتري از منابع تحت اختيار او صورت گيرد و از اين رو، بهره وري در سطح يك بنگاه افزايش می يابد. بنابراين آنچه كه شناسايي آن مهم است، تأثيري است كه رقابت بر انگيزه مديران بنگاهها در اقتصاد بر جاي ميگذارد.

در اين شرايط، مستقيماً انگيزهاي در مدير ايجاد ميشود كه تلاش بيشتري را صرف كند تا از انحلال بنگاه جلوگيري نمايد. اين موضوع در مورد بنگاههايي كه از عملكرد ضعيفتري برخوردار هستند، اهميت و مصداق بيشتري دارد؛ زيرا با خطر ورشكستگي بيشتري روبرو هستند و هر چه كه بر تعداد رقبا افزوده شود، احتمال كنار گذاشتن آن از سوي متقاضيان بيشتر ميگردد و لذا مديران چنين بنگاههايي بر تلاش خود براي بقا در بازار ميافزايند.

2) رقابت و نقش مالی : اهمیت تامین مالی خارجی

ويژگي مهم رقابت اين است كه بيش از يك بنگاه در بازار وجود دارد و همين خصيصه باعث ميشود كه بنگاهها از لحاظ عملكرد با يكديگر مقايسه گردند. همچنين از ويژگيهاي بارز عملكرد اقتصادي عصر نوين، تأمين مالي خارجي است؛ بدين معنا كه بخش قابل توجهي از منابع مالي بنگاه از خارج آن تأمين ميشود.

قابل مقايسه بودن بنگاه ها اين امكان را به سرمايه گذاران مثلاً بانكها ميدهد تا بنگاههاي داراي عملكرد خوب را از منابع مالي نسبتاً كم هزينه بهره مند سازند مثلاً بانكها وام با نرخ بهره پايين تر در اختيار آنها قرار دهند، چون احتمال بازپرداخت وام توسط اينگونه بنگاهها بيشتر است( و در مقابل، از در اختيار گذاشتن سرمايه مالي براي بنگاههاي با عملكرد ضعيف امتناع ورزند) مثلاً به اين دليل كه احتمال بازپرداخت وام به بانك توسط اين دسته از بنگاهها پايين تر است( اين مسأله فشاري را بر بنگاهها وارد ميسازد تا سعي كنند از لحاظ عملكردي )كارآيي و بهره وري از رقباي خود سبقت گيرند و اين خود، عاملي براي بهبود بهره وري در شرايط رقابتي است.

حتما مطالعه کنید: دستگاه دوخت بسته بندی

3) رقابت و نوآوری

يكي از مهمترين زمينه هاي بحث در مورد پيامد رقابت براي بهره وري، مسأله نوآوري است كه موضع بيان ديدگاهاي مخالف و چالش برانگيزي بوده است. از يكسو، ادعا ميشود كه آن دسته از بهبودهاي بهره وري كه منجر به كاهش هزينه بنگاه به ازاء محصول معين در يك محيط رقابتي تر ميشوند، سود بنگاه را افزايش داده و انگيزه براي هزينه كردن در تحقيق و توسعه توسط بنگاه را افزایش می دهد.

رقابت در کسب و کار چشم انداز منطقی برای رشد و توسعه

حتما مطالعه کنید: دستگاه وکیوم بسته بندی

نتیجه گیری : تجدید نظر در نگاه به رقابت و توسعه

در این مقاله، به بررسی نقش برجسته‌ای که رقابت در توسعه کسب و کار‌ها و اقتصاد ایفا می‌کند، پرداخته‌ایم. اغلب در جامعه کسب و کار، نگرانی‌هایی مبنی بر اشباع بازار و نقض توان رشد کسب و کارها وجود دارد. اما از طرفی، رقابت نه تنها نقطه ضعف نیست، بلکه به عنوان یک محرک برای تجدید نظر در عملکرد، نوآوری، و بهره‌وری شناخته می‌شود.
نگرشی منطقی نشان می‌دهد که رقابت، بهره‌وری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، تناوب رقابتی وجود رقبا ترغیب می‌کند تا به نوآوری و بهبود عملکرد خود بپردازند تا از اشباع بازار جلوگیری کنند. همچنین، تمایز مالکیت و مدیریت به ویژه در بنگاه‌های اقتصادی نوین، تأثیری بسزایی در بهره‌وری و کیفیت کارآیی دارد.
نتیجتاً، رقابت باید به عنوان یک فرصت و نه تنها تهدید در دنیای کسب و کار در نظر گرفته شود. بهره‌برداری مناسب از این موقعیت با تمرکز بر بهره‌وری، نوآوری، مدیریت بهینه منابع، و استراتژی‌های رقابتی، می‌تواند به توسعه پایدار و رشد کسب و کارها کمک کند. در این مسیر، شرکت‌ها باید به مفهوم رقابت‌پذیری با دیدگاهی منطقی نگاه کنند و تلاش کنند که بهبود عملکردشان به واسطه رقابت و ایجاد تفاوت‌های برتر رقابتی انجام شود.
در پایان، تشویق می‌شود تا با تبیین دقیق‌تر ابعاد مختلف رقابت و ایجاد استراتژی‌های مناسب، توانمندی‌های کسب و کار خود را بالا برده و بهبود پایداری را در محیط رقابتی دست‌یابی کنید. به عنوان پیشتاز توسعه اقتصادی در صنعت بسته بندی کاروپک با ارائه دستگاه های پیشرفته و خدمات رایگان همراه هموطنان گرامی خواهد بود.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

Summary
رقابت در کسب و کار چشم انداز منطقی برای رشد و توسعه
Article Name
رقابت در کسب و کار چشم انداز منطقی برای رشد و توسعه
Description
خیلی از افراد وقتی میخوان یه کسب و کاری رو راه بندازن میگن تو این کار دست زیاده دیگه اشباع شده بازرش خوب نیست، و کار اشتباهیه که تو هم بخوای وارد بشی. در این محتوایی که امروز داریم میخواییم یه نگاه کاملا منطقی به این موضوع بندازیم و اون رو بررسی کنیم تا موضوع برامون شفاف بشه.
Author
Publisher Name
کاروپک
Publisher Logo