کاربرد نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی (بخش دوم)

در
دسته بندی ها: راهکار بسته بندی

کاربرد نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی بر کسی پوشیده نیست، کاروپک در مقاله پیش رو از مجموعه مقالات سه قسمتی نانوتکنولوژی در صنعت بسته بندی ، به قسمت دوم و کاربرد نانو تکنولوژی می پردازد و بیان می کند که بسته بندی به روش نانو تکنولوژی چه تاثیر شگرفی بر مواد غذایی دارد. و در مورد دستگاه های بسته بندی  که می توان بر اساس این روش کار بسته بندی را انجام دهد مطالبی را بیان خواهیم کرد.

دانشمندان پتانسیل استفاده از این فناوری را تقریبا در همه بخش های صنایع غذایی شناسایی کرده اند. دو مورد از مهمترین بخش ها ، فرآوری مواد غذایی ( بهبود بافت و کیفیت غذا) و بسته بندی مواد غذایی می باشد.

در بین این دو مورد، نانو تکنولوژی بیشترین کاربرد را در بسته بندی مواد غذایی دارد زیرا آنها بطور مستقیم به مواد غذایی اضافه نمی شوند و ساختار طبیعی ماده غذایی حفظ می شود. استفاده از نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی سبب محافظت از مواد غذایی در مقابل عوامل بیماری زا و گازهای مضر خواهد بود.

از نانو سنسورها در تشخیص آلودگی و ارزیابی مواد بسته بندی شده و همچنین محافظت مواد غذایی در مقابل اشعه ماورا بنفش استفاده می شود. این فناوری موجب بهبود بسته بندی مواد غذایی و قابلیت های آن می شود و می توان برای تشخیص باکتری ها در بسته بندی مواد غذایی از آن استفاده کرد که این کار باعث ایجاد طعم و کیفیت بهتر غذا، افزایش ایمنی و خصوصیات ممانعت کنندگی در برابر نفوذ گاز و رطوبت، افزایش طول عمر مفید و جلوگیری از فساد مواد غذایی می شود.

به عنوان افزودنی هایی که بصورت کاربردی در صنایع بسته بندی مواد غذایی از آنها استفاده شده است، می توان به عنوان نانو مواد شامل نانو ذرات نقره ، نیترید تیتانیوم، اکسید روی و نانو رس اشاره نمود.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

انواع روشهای نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی

در ادامه به بررسی روشهایی در بسته بندی مواد غذایی به روش نانو تکنولوژی را مورد توجه قرار می دهیم و بررسی میکنم که کدام از این روشها چه کاربردی در بسته بندی دارد و مناسبترین استراتژی برای خط بسته بندی کدام است.

1) نانو کامپوزیت ها

پلیمرهای تقویت شده با استفاده از نانو ذرات، نانوکامپوزیت نامیده می شود که با استفاده از آنها، صنایع بسته بندی مواد غذایی توسعه یافته است. نانو کامپوزیت های پلیمری نسبت به پلیمر های خالص دارای استحکام بیشتر، مقاومت بالا در برابر اشتعال، خواص حرارتی بهتر، نقطه ذوب و دمای انتقال گاز پایین و مقاومت مناسب در برابر شرایط رطوبتی هستند.

در بیشتر موارد از نانو ذرات رس 5% وزنی در ساختار نانوکامپوزیت ها استفاده شده است. استفاده از نانو رس در ایجاد نانو کامپوزیت ها منجر به ایجاد ویژگی هایی مانند مقاومت مکانیکی بالا، وزن کم، بهبود ویژگی های ممانعت کنندگی از عبور مایعات و گازها، جلوگیری از نفوذ اکسیژن و رطوبت مواد غذایی شده و به این ترتیب مانع از فساد مواد غذایی می شود.

استفاده از نانو کامپوزیت های زیست سازگار در بسته بندی مواد غذایی علاوه بر حفظ مواد غذایی، افزایش عمر مفید مواد غذایی ، باعث حل مشکلات زیستی و کاهش نیاز به استفاده از پلاستیک ها شده است و خواص مکانیکی ، سایشی و حرارتی را که یک ویژگی مهم در مواد بسته بندی است را بهبود داده است.

نانو کامپوزیت های پلیمری یا بیو نانو کامپوزیت ها مواد نانو ساختار هیبریدی با خواص مکانیکی، حرارتی و گازهای بهبود یافته هستند که به علت کاهش مصرف پلاستیک ها در بسته بندی مواد غذایی موجب آلودگی کمتر محیط زیست می شوند. این مواد پتانسیل و ثبات بیشتری را در صنایع بسته بندی فعال مواد غذایی برای حفظ فعالیت ضد میکروبی و کاهش انتقال مشتقات یون های فلزی به مواد غذایی بسته بندی شده را دارند.

انواع روشهای نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی-نانو کامپوزیت ها

برای مطالعه بیشتر : دستگاه جت پرینتر

2) نانو پوشش ها

نان پوشش ها از چند دهه پیش مورد استفاده بودند و در حال حاضر بطور وسیع کاربرد پیدا کرده اند. نانو پوشش ها لایه های هستند که عرض آنها به اندازه چند نانو است، در واقع نانو پوشش یک پوشش مومی است که بطور قابل توجه و وسیعی به عنوان پوشش محصولات غذایی مانند پنیر و سیب مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش اصلی نانو پوشش ها محافظت از مواد غذایی و همچنین زیبا سازی سطوح بسته بندی شده است. از نانو پوشش های خوراکی در انواع مختلفی از مواد غذایی مثل گوشت، سبزیجات ، میوه ها، پنیر، آبنبات، شکلات، سیب زمینی سرخ شده، و محصولات نانوایی استفاده شده است.

به طور کلی نانو پوشش ها بیشتر برای جلوگیری از عبور گازها ، رطوبت و چربی استفاده می شوند. نانو پوشش ها، پوشش های آنتی باکتریال فاقد میکروب کش های شیمیایی هستند و در مقابل مواد شیمیایی، قلیایی، و حرارت مقاوم بوده داری انعطاف هستند.

در واقع نانو پوشش ها لایه ظریفی هستند که منشا آلی یا غیر آلی دارند و کار آنها جلوگیری از نفوذ و همچنین مهاجرت می باشند که در صنایع بسته بندی این پدیده سبب افزایش خصوصیات کمی و کیفی محصولات غذایی می شود.

انواع روشهای نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی-نانو پوشش ها

برای مطالعه بیشتر : دستگاه تاریخزن

3) نانو سنسورها

تکنولوژی بیو سنسور یک گزینه انتخابی مهم در بخش کشاورزی و صنایع غذایی است که برای اطمینان از کیفیت و ایمنی غذا با روش های مقرون بصرفه و سریع کنترل محصولات و فرآیند ها و تشخیص گازها در غذاهای بسته بندی شده به منظور یکپارچگی مواد بسته بندی شده به کار می رود.

در ساخت بیو سنسورها از انواع مختلفی از نانو مواد استفاده می شوند که نانو ذرات طلا یکی از آنها می باشد. این مواد مزایای دیگری مانند اندازه مناسب ، هزینه پایین، پاسخ سریع ، دقت و حساسیت ایجاد می کنند.

هدف از به کار بردن این مواد در سیستم های بسته بندی مواد غذایی شناسایی نانو ذرات آزاد شده در مواد غذایی بسته بندی شده در مدت زمان کم می باشد، از دیگر کاربرد های آنها می توان به بهبود حساسیت و قابلیت تشخیص ترکیبات شیمیایی ، باکتری ها، ویروس ها و مواد سمی اشاره کرد.

این مواد می توانند بر کیفیت و طراوت مواد غذایی در طول نگه داری و شرایط بهداشتی آن نظارت کنند. نانو سنسورها به عوامل محیطی مانند درجه حرارت ، رطوبت، میزان اکسیژن، عوامل میکروبی و پاتوژن ها واکنش نشان می دهند و اطلاعات مفیدی را به تولید کنندگان و مصرف کنندگان در مورد شرایط نگه داری از مواد از نظر دما، تاریخ انقضاء و …. ارائه می دهند.

انواع روشهای نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی-نانو سنسورها

برای مطالعه بیشتر : دستگاه سیل وکیوم

نتیجه گیری

هدف از ارائه سری مقالات نانو تکنولوژی، دادن آگاهی و دانش به کارآفرینان حوزه تولید و بسته بندی مواد غذایی است تا با اطلاع از دانش روز و اهمیت بسیار بالای بسته بندی مواد غذایی آشنا شده و از این تکنولوژی های نوین برای تولید به صرفه و بسته بندی مبتنی بر ارزش و سود بالاتر استفاده کنند. در هر یک از بخش ها توضیح داده شد که چرا و به به چه دلایلی از هر کدام از انواع روشها استفاده می شود . ترجیح بر این است که کارآفرینان با مشاوره با متخصصین از یک روش کارآمد برای بسته بندی استفاده کنند یا روشی ترکیبی را برای این موضوع انتخاب کنند.

کاروپک با داشتن تجربه طولانی مدت در صنعت بسته بندی بهترین روشهای بسته بندی را با مشاوره رایگان در اختیار شما قرار می دهد. این روشها غالبا برای مبتنی بر عملگرایی و قابلیت اجرایی شدن در سیستم بسته بندی اتفاق می افتد. ارائه دستگاه های بسته بندی نوین با عملکردی بر اساس تکنولوژی روز از ویژگی های کاروپک در ارائه دستگاه های بسته بندی به مشتریان گرامی است.

جهت کسب مشاوره رایگان خرید و یا استعلام قیمت با شماره 09131072925 تماس حاصل نمایید.

Summary
کاربرد نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی (بخش دوم)
Article Name
کاربرد نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی (بخش دوم)
Description
دانشمندان پتانسیل استفاده از فناوری نانو را تقریبا در همه بخش های صنایع غذایی شناسایی کرده اند. دو مورد از مهمترین بخش ها ، فرآوری مواد غذایی ( بهبود بافت و کیفیت غذا) و بسته بندی مواد غذایی می باشد. در بین این دو مورد، نانو تکنولوژی بیشترین کاربرد را در بسته بندی مواد غذایی دارد زیرا آنها بطور مستقیم به مواد غذایی اضافه نمی شوند و ساختار طبیعی ماده غذایی حفظ می شود. استفاده از نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی سبب محافظت از مواد غذایی در مقابل عوامل بیماری زا و گازهای مضر خواهد بود.
Author
Publisher Name
کاروپک
Publisher Logo