مقاله امروز با نام تاثیر طرح و رنگ در بسته بندی مواد غذایی در کاروپک برای شما عزیزان قرار داده میشود. در این مقاله ما به بررسی طرح و رنگ در بسته بندی های غذایی می پردازیم و انواع رنگ ها را مورد بررسی قرار می دهیم. بسیاری از این بسته بندی ها که مشاهده می کنیم رنگی که برای آن در نظر گرفته میشود کاملا روانشناسی میباشد و به گونه ای کاملا شما را جذب کرده و به سمت محصول می کشد.
طرح در بسته بندی مواد غذایی
طرح بسته بندی مواد غذایی باید به گونه ای باشد که: ۱ـ زیبای آن به صورتی باشد که نگاه مشتری و خریدار را به طرح سوی خود جلب کنند. همچنین بسته را در میان سایر محصولات شاخص و خاص نشان دهد و بیانگر خواص و مزایای محتوی خود باشد. می توان گفت استفاده از رنگهای سفید و آبی در طراحی بسته بندی فرآورده های لبنی٬ بهداشتی بودن آن محصول را نشان می دهد. ۲ـ طرح بسته بندی باید به گونه ای باشد که در کنار دیگر بسته های موجود در قفسه فروشگاه چشم نوازی خاصی را به وجود آورد. ۳- طرح بسته بندی مواد غذایی باید به گونه ای رنگ آمیزی شود که به این رنگهای که در طرح مورد استفاده قرار گرفتند تصادف کافی وجود داشته باشد و باید از به کار بردن رنگ های که طول موج نزدیک دارند و موجب به وجود آمدن خستگی در طرح میشوند خودداری کرد. ۴ـ طرح بسته بندی حد امکان باید ساده باشد و طرح آن شلوغ نباشد.
رنگ در بسته بندی مواد غذایی
برای اینکه یک طرح خوب داشته باشیم باید استفاده مناسب از رنگ ها و ترکیب رنگ ها داشته باشیم تا جلوه بصری طرح زیاد شود و مشتری تمایل بیشتری برای خرید محصول داشته باشد.
قدرت کشش و جذب نگاه مشتری در مورد رنگ های مختلف متفاوت است این جذابیت برای مشتری در رنگ های مختلف به ترتیب از شدید به ضعیف عبارت است از:
نارنجی٬ قرمز مایل به نارنجی٬ زرد مایل به نارنجی٬ قرمز٬ آبی٬ سیاه٬ سبز٬ زرد٬ بنفش و خاکستری
رنگ ها از نظر تاثیر گذاری بر روی مشتری به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:
- رنگ های سرد
- رنگ های گرم
- رنگ های خنثی
تاثیرگذاری رنگ های سرد در بسته بندی مواد غذایی بر روی خریدار
رنگ سرد به رنگ های گفته می شود که تداعی سرما می کنند مانند رنگ های آبی و سبز که استفاده از آنها در طرح بسته بندی محصولاتی که جنبه رفع عطش و تشنگی را دارند مانند نوشابه و بستنی توصیه می شود.
تاثیرگذاری رنگ های گرم در بسته بندی مواد غذایی بر روی خریدار
رنگ گرم به رنگ های گفته می شود که تداعی گرما می کنند٬ مانند رنگ های زرد٬ نارنجی٬ قرمز٬ صورتی٬ ارغوانی استفاده از این رنگ ها در طرح بسته بندی مواد غذایی انرژی زا هستند به خصوص در طرح بسته بندی انواع شکلات و مواد غذایی ویژه کودکان.
تاثیرگذاری رنگهای خنثی در بسته بندی مواد غذایی بر روی خریدار
حاصل ترکیب دو رنگ گرم و سرد هستند. مسئله بنفش از ترکیب رنگ قرمز و آبی است.به طور کلی از نظر روانشناسی می توان گفت کودکان رنگ های زنده و شاد را دوست دارند اما بزرگسالان رنگ های خنثی یعنی همان رنگ های ترکیبی را ترجیح می دهند. استفاده از رنگ ها در طرح بسته بندی جلوه خاصی به بستهبندی می دهد به عنوان مثال اگر رنگ های روشن در طرح بسته بندی استفاده شود بسته بندی و بزرگتر نشان میدهد و استفاده از رنگهای تیره در عکس رنگ روشن و بسته بندی را کوچکتر نشان می دهد اگر ترکهای که در طرح بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرند به صورت نوارهای افقی باشند بسته محصولات غذایی کوتاه تر و پهن تر بنظر می رسد و اگر به صورت نوارهای عمودی در طرح بسته بندی به کار روند باعث بلند تر و باریک تر جلوه دادن بسته بندی می شود.
تاثیر رنگ بر روی حس مشتری در طعم و بوی محصول غذایی
با استفاده مناسب از رنگهای مختلف در طرح بسته بندی می توان طعم و بوهای مختلف را نیز تداعی کرد.باید به این توجه داشت که هر رنگ یک نوع طعم را القا می کند باعث تحریک بخشی از ذائقه میشود.
رنگ زرد حس ترش مزه ای را القا می کنند ٬رنگ نارنجی ترش و شیرین٬ رنگ قرمز تند مزگی٬ رنگ آبی شیرین مزگی٬ و بنفش کمی تلخ مزگی و سبز گس مزگی.
برای طعم های مختلف ترشی٬ شیرینی٬ تلخ و شور از رنگ های زیر برای طرح بسته بندی استفاده می شود:
۱ـ طعم ترشی: استفاده از رنگ های سبز کاهویی٬ سبزه معمولی و زرد مایل به سبز
۲ـ طعم شیرین: استفاده از رنگ های قرمز آلبالویی٬ صورتی و نارنجی
۳ـ طعم تلخ: استفاده از رنگ های قهوه ای٬ سبز زیتونی٬ آبی تیره
۴ـ طعم شور: استفاده از رنگ های خاکستری٬ آبی آسمانی
استفاده از رنگ مناسب در بسته بندی مواد غذایی در راستای موتور متناسب بودن با طعم کالا در افزایش فروش آن کالا بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال می توان گفت اگر در بسته بندی محصول شکر به جای اینکه از رنگ آبی استفاده شود از رنگ سبز استفاده شود فروش محصول بسیار کاهش می یابد.
دستگاه های مرتبط با بسته بندی:
تاثیر رنگ در طرح بسته بندی مواد غذایی بر روی اشتها
برخی از رنگهای اشتها آور هستند و به شدت باعث تحریک غدد بزاقی میشوند این رنگها عبارتند از: هم خانواده های رنگ زرد٬ نارنجی و قرمز البته لازم به ذکر است انتخاب رنگ در دکوراسیون محلی که غذا در آن مصرف می شود نیز حائز اهمیت است. درست است رنگ هایی که طول موج بلند دارند بسیار پر تحرک و انرژی زا هستند ولی باید توجه داشت استفاده از این رنگ ها در سطوح وسیع آزاردهنده هستند. پس در نتیجه باید در سطوح کوچک از این رنگها استفاده کرد و جهت خنثی کردن اثر رنگ های محرک باید از رنگ های نسبتا سرد مانند آبی٬ سبز که دارای طول موج کمتری نیز هستند استفاده کرد.
در بسته بندی مواد غذایی از رنگ ها با توجه به خواص آنها استفاده می شود٬ مهمترین ویژگی رنگ ها به شرح ذیل می باشد:
- رنگ آبی
رنگ آبی بیانگر حالت پاکی و نوعی آرامش است که در کنار رنگ سفید نشان دهنده پاک بودن و بهداشت است به همین علت در مواد غذایی که جنبه بهداشت آنها اهمیت دارد مانند شیر٬ بستنی٬ فراورده های لبنی و مواد غذایی منجمد کاربرد گسترده دارد.
- رنگ قرمز
رنگ قرمز به رنگهای شاد و گرم می باشد که نشان دهنده کار٬ کوشش و هیجان است که طول موج این رنگ به چشم میخورد٬ بنابراین کاربرد آن در عناوین کالاها توصیه میشود و به علت گرم و شاد بودن رنگ در مواد غذایی مخصوص کودکان علی الخصوص بسته بندی انواع شکلات ها کاربرد زیادی دارد.
- رنگ زرد
رنگ زرد به ویژه رنگ زرد مایل به نارنجی نگاه را خیلی سریع به خود درست میکنند که این رنگ از رنگ های گرم و شاد می باشد٬ در بسته بندی انواع شکلات٬ بیسکویت و محصولات غذایی مخصوص کودکان کاربردهای زیادی دارد. رنگ زرد طلایی در بسته بندی مواد غذایی جنبه تجمل و فانتزی بودن محصول را افزایش میدهد به همین علت باعث می شود که در بسته بندی شکلات های گران قیمت از این رنگ استفاده شود.
- رنگ سبز
این رنگ رنگ ترکیبی میباشد که از ترکیب دو رنگ زرد و آبی به وجود می آید که نشان دهنده امید و زندگی است که در بسته بندی انواع محصولات غذایی به کار برده می شود.
- رنگ بنفش
رنگ بنفش از ترکیب رنگهای قرمز و آبی به وجود میآید که تداعی حالت جادو و سحر آمیز بودن است که مورد توجه سالمندان و همچنین کودکان نیز می باشد و کودکان به رنگ بنفش علاقه نشان می دهند.
- رنگ نارنجی
این رنگ از ترکیب رنگهای زرد و قرمز به وجود میآید رنگی گرم و پرتحرک است این رنگ باعث به وجود آمدن نوعی اشتهای کاذب می شود٬ و خود را به چشم تحمیل میکند که در بسته بندی محصولات غذایی مخصوص کودکان مورد استفاده قرار میگیرد.
- رنگ سفید
این رنگ در بسته بندی محصولات لبنی کاربرد ویژه ای دارد و احساس پاکی را تداعی می کند.
- رنگ سیاه
اگر از رنگ سیاه به عنوان رنگ زمینه در طرح بسته بندی محصولات غذایی استفاده شود باعث درخشندگی بیشتر رنگهای دیگر میشود٬ به ویژه استفاده از رنگ زرد در زمینه سیاه بیشترین درخشندگی را دارد و از رنگ سیاه در عناوین کالا نیز استفاده می شود. این رنگ نشانه متانت٬ گوشه گیری و غم می باشد.
- رنگ خاکستری
این رنگ از ترکیب رنگ های سفید و سیاه به وجود می آید که اگر مقداری از رنگهای دیگر مثل نارنجی و زرد به آن اضافه شود رنگ خاکستری الوان به دست می آید. خاکستری به عنوان رنگ زمینه و استفاده از آن برای عناوین به کار میرود. رنگ خاکستری رنگی خون و بی تفاوت می باشد.
در آخر میتوان گفت علاوه بر این که تجربه طراح٬ قدرت ابتکار و خلاقیت طراح جهت استفاده مناسب از رنگ ها٬ نحوه قرار گرفتن رنگ ها در کنار هم و ترکیب آنها و همچنین مقدار استفاده از هر رنگ در طرح بسته بندی نقش به سزایی دارد.
مقالات بیشتر: