چند قدم در طراحی بسته بندی مؤثر

در
دسته بندی ها: راهکار بسته بندی

در مقاله امروز موضوعی جذاب و کارامد دیگری را مورد برسی قرار میدهیم و چند قدم مهم برای داشتن طراحی بسته بندی موثر را مورد برسی قرار میدهیم. همچنین شما می توانید از انواع دستگاه بسته بندی در کاروپک برای بسته بندی موثر محصولات خود استفاده کنید.

طراحی بسته بندی را ارزیابی کنید

شما ایده های خوبی در زمینه طراحی دارید! اکنون زمان ارائه بازخورد است. در اینجا چند نکته وجود دارد که می خواهید درباره آنها فکر کنید:

آیا مشخص است محصول شما چیست؟

وقتی به بسته بندی نگاه می کنید ، آیا مشخص است محصول چه کاری انجام می دهد و برای چه کسانی است؟ خریداران فقط قصد دارند برای چیزهایی که می فهمند پول خرج کنند.

اطمینان حاصل کنید که بسته بندی شما چیز دیگری به نظر نمی رسد (مگر اینکه خیلی عمدی باشد). قطعاً نمی خواهید مصرف کننده را گیج کنید.

نام و نشان

باید توجه داشت در طرح بسته بندی 3 پیام مهم به خریدار منتقل شود، این 3 پیام عبارتند از:

  • محصول چیست؟
  • ویژگی محصول چیست؟
  • علت خرید محصول چیست؟

لازم به ذکر است نام مناسب یادآور هویت آن محصول می باشد، با شنیدن یک نام نه تنها آن را می بینیم، بیکه بو و حتی طعم را حس می کنیم. نام مناسب باید نامی باشد که مهم ترین مزیت کالا را به ما نشان دهد و به نحوی با کالا ارتباط داشته باشد، به صورتی که به اسم عام محصول نزدیک شود. همچنین نام مناسب باید کوتاه، واضح و خوش لحن باشد.

باید دقت داشت نامی که انتخاب می کنیم تداعی کننده رابطه ای با شرکت یا محصول دیگر نباشد و قابلیت به یاد سپاری داشته باشد. (اش مشی، چی توز).

استفاده از رنگ در طراحی بسته بندیو در نهایت باید به این نکته توجه داشت که از اعداد در نام ها استفاده نشود.

همانگونه که می دانید لوگو تایپ مهمترین جز نام و نشان و نحوه طراحی آن است. باید مواردی در الگو رعایت شود این موارد عبارتند از:

  • خوانا، ساده و واضح باشد.
  • به یاد ماندنی باشد.
  • ویژگی های زیباشناسی خط در آن رعایت شود.
  • اصول تطابق فارسی و انگلیسی رعایت شود.
  • تطابق بین فرم لوگو، محتوی و مخاطب وجود داشته باشد.

آیا بسته بندی نمایی صادقانه از محصول شماست

یکی از بدترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که محصول خود را در بسته بندی اشتباه معرفی کنید. اطمینان حاصل کنید که عکس روی بسته بندی دقیقا عکس محصول باشد. مطمئناً شما می توانید و باید بهترین نما را به نمایش بگذارید ، اما اگر تصویری از مافین های پر از کشمش نشان دهید و در واقع فقط 1 کشمش در هر یک از کلوچه های شما وجود داشته باشد، مشتری احساس تقلب می کند.

طراحی بسته بندی به صورت سه بعدی چگونه خواهد بود؟

یک طراح خوب باید از طرح شما هم به صورت آماده چاپ (مسطح) و هم در 3 بعدی استفاده کند. شما همچنین می توانید با چاپ چیزی روی کاغذ سفید و ساخت آن در یک جعبه یا لوله ، ماکت خود را ایجاد کنید. این به شما کمک می کند مواردی را که در غیر این صورت مشاهده نمی کنید ، متوجه شوید. گاهی اوقات یک تصویر به صورت مسطح عالی به نظر می رسد، اما هنگام ساخت 3D وحشتناک است (یا بالعکس). اطمینان حاصل کنید که تفاوت را درک کرده اید.

این بسته در فروشگاه ها چگونه خواهد بود؟

تأثیر قفسه برای محصولاتی که در فروشگاه ها به فروش می رسند بسیار مهم است. بهتر است این موارد را در نظر بگیرید:

چه مقدار از بسته بندی قابل مشاهده خواهد بود؟ هنگامی که محصولات در کنار یکدیگر صف آرایی می کنند ، معمولاً فقط می توانید یک چهره را ببینید. مطمئن شوید که مهمترین اطلاعات شما جلو و مرکز باشد.

وقتی این محصولات کنار هم قرار گرفته و روی هم چیده می شوند چه شکلی خواهد بود؟ آیا الگویی ایجاد شده است؟ آیا می خواهید وجود داشته باشد؟

این در مقایسه با رقابت چگونه خواهد بود؟ به یک یا چند فروشگاه که محصول شما در آن فروخته می شود بروید و بفهمید که محصول شما در کجا قرار می گیرد. آیا بیشتر محصولات یک رنگ هستند؟ چگونه شما را برجسته و مورد توجه قرار می دهد؟

آیا بسته بندی شما دوباره قابل استفاده است؟

این ممکن است برای هر محصولی مهم نباشد، اما ممکن است بخواهید در صورت امکان استفاده مجدد از بسته بندی خود (و اگر می خواهید) استفاده کنید! به عنوان مثال ، آیا می توان کیسه های شما را می توان در جای دیگر دوباره استفاده کرد؟ بازاریابی رایگان! اگر دستکش باغبانی می فروشید ، آیا می توانید جعبه آن را دوباره به عنوان یک گلدان دوباره استفاده کنید؟ این هوشمندانه و کاربردی است! در آینده باید به سمتی برویم که بسته توسط یک نفر باز شود و دوباره بسته و دوباره مصرف شود.

رنگ ها در طراحی بسته بندی

80% اطلاعات دیداری به رنگ وابسته است. رنگ ها نشانه و نمادی از الگوهای کهن پنهان بشر هستند. رنگ ها موجب برانگیختن واکنش های حسی در انسان می شوند، زیرا که رنگ ها در ذهن انسان از معانی و مفاهیم مختلفی برخوردار می باشند.

در نهان یک رنگ احساسات، طعم ها، کیفیت ها، بوها، نوستالژی و آیین و فرهنگ ها وجود دارد.

  • تصاویر و عکس ها

تصاویر و عکس ها بیشتر از کلمات قابلیت به خاطر سپاری و یادآوری دارند.

تصاویر نقشی حیاتی در جلب نگاه خریدار و حفظ آن روی محصول دارند و با تکیه بر احساسات و اطلاع رسانی، مخاطب را قانع می کنند و همچنین تعهدات برند را با بیانی ساده و خلاصه به بیننده انتقال می دهند. لازم به ذکر است تصاویر و عکس های روی محصول تمایزی کاملا آشکار در بین رقبا فراهم می کنند.

ماده اولیه در بسته بندی

در انتخاب ماده اولیه باید به موارد ذیل توجه داشت:

  • رابطه درست میان کیفیت و کمیت کالا
  • استفاده هوشمندانه از مواد اولیه، محیط زیست و …
  • ایجاد جذابیت
  • حفظ امنیت محصول از لحظه تولید تا مصرف نهایی
  • در نظر گرفتن مخاطبان و نحوه کاربرد

طراحی بسته بندی

مهندسی اطلاعات

در تنظیم مطالب بسته بندی باید به موارد ذیل توجه داشت:

  • نظم و راحتی در خواندن و پیگیری مطالب مورد نیاز با توجه به تجربیات خرید مشتری.
  • کلمات قانع کننده، تأثیرگذار و سریع.
  • رعایت کنتراست مناسب بین حروف و پس زمینه.
  • عدم استفاده از شیوه های نگارشی متعدد و فونت های مختلف در یک بسته بندی.

لازم است بدانید حروف قابلیت انتقال شخصیت و احساسات را دارند و خریدار نباید احساس کند چیزی از او پنهان است و نیاز است روی بسته بندی به نوشتن ترکیبات محصول غذایی، ارزش غذایی، ستورالعمل تهیه، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، حجم کالا، اطلاعات تماس، اطلاعات مربوط به نگهداری و … اهمیت داد.

لایه های بسته بندی را بهتر درک کنید

در طراحی بسته بندی سه “لایه” وجود دارد: بسته بندی بیرونی یا خارجی، بسته بندی داخلی و محصول. ممکن است محصول شما به یک یا هر سه مورد نیاز داشته باشد.

بسته بندی خارجی اولین چیزی است که مشتری می بیند و همان چیزی است که محصول شما را از عناصر خارجی محافظت می کند. بسته بندی بیرونی یا خارجی شامل جعبه ای باشد که محصول در آن حمل می شود یا کیسه خریدی است که کالا در فروشگاه قرار داده شده است.

بسته بندی داخلی همان چیزی است که محصول شما را در بسته بندی داخلی ایمن نگه می دارد. این ممکن است بسته بندی بادام زمینی یا دستمال کاغذی باشد که جلوی له شدن یا گرفتگی چیزی را می گیرد. یا ممکن است یک کیسه مهر و موم شده باشد که برای حفظ تازگی محصول باشد.

بسته بندی محصول همان چیزی است که اکثر مردم وقتی به فکر بسته بندی می افتند فکر می کنند: و در واقع جعبه ای است که در آن اسباب بازی وارد می شود ، بطری با برچسب ، برچسب روی لباس ، بسته بندی نوار آب نبات.

هر یک از این لایه ها در طراحی بسته بندی نقش دارند و به شما فرصتی می دهد تا بخشی از داستان خود را بگویید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله در کاروپک لذت برده باشید.


دستگاه های مرتبط:

دستگاه تسمه زن

دستگاه پرده هوا

دستگاه چسب زن

دستگاه تاریخزن

 

Summary
قدم های موثر در بسته بندی
Article Name
قدم های موثر در بسته بندی
Description
در مقاله امروز موضوعی جذاب و کارامد دیگری را مورد برسی قرار میدهیم و چند قدم مهم برای داشتن یک بسته بندی موثر را مورد برسی قرار میدهیم.
Author
Publisher Name
محمد جوانمرد
Publisher Logo