سازگاری بسته بندی با محیط زیست

در
دسته بندی ها: راهکار بسته بندی

مقاله امروز ما در کاروپک در مورد سازگاری بسته بندی های مختلف با محیط زیست میباشد که این موضوع را با هم برسی خواهیم کرد.

امروزه محیط زیست به طور فزاینده ای به مسئله ای حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولید کننده تبدیل شده است. بنابراین شرکت ها مجبورند به خاطر ارضای نیازهای مشتریان و عمل به مسئولیت اجتماعی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، مسائل مربوط به حفظ محیط زیست را در فعالیت های خود جای دهند. مثلا مک دونالد نمونه ی بارزی است که به خاطر حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ارضای تقاضای آنها ترکیب بسته بندی های خود را عوض کرده است و یا تولیدکنندگان تیونا، تکنیک های ماهیگیری را اصلاح کردند چرا که دلواپسی مردم نسبت به تورهای ماهیگیری و در نتیجه مرگ دلفین ها بالا رفته بود.

برای نزدیک به یک دهه، بزرگترین تلاش در بسته بندی حرکت به سوی بسته بندی سازگار با محیط یا سبز است. به خاطر مسائلی چون تقاضای خرده فروشان، آگاهی عمومی، فشارهای اقتصادی( به ویژه نفت) و سیاست های دولتی، سازگاری تمام جنبه های یک بسته بندی، از تامین مواد خام گرفته تا پایان عمر آن را تحت تأثیر قرار داده و به همین دلیل به عنوان یک مقوله ی بسیار پیچیده شناخته می شود.

هفت اصل از جانب تولیدکنندگان در زمینه ی تولید بسته بندی های سازگار با محیط زیست:

  1. حذف بسته بندی در برخی اجناس و یا مواد غذایی
  2. کاهش بسته بندی مواد
  3. استفاده از بسته بندی های قابل استفاده ی مجدد
  4. قابل تجدید
  5. قابل بازیافت
  6. سود( سود اقتصادی-هدف نهایی پس انداز یا هزینه ی خنثی )

مطالعه بیشتر: اهمیت استاندارهای ایزو در بسته بندی 

بصورت اصولی شروع کنید

پس از سال ها بحث و جستجو، حقایق عمیقی را از این موضوع دریافته ایم. اول اینکه در حال حاضر یک بسته بندی کاملا سبز وجود خارجی ندارد. در عوض سازگاری یک فرآیند است. هدف این است که در طول زمان سازگاری بسته بندی را به گونه ای ارتقا دهیم که اثرات محیطی آن کاهش یابد.

دوم، در بحث سازگاری، مواد اولیه ی بسته بندی شامل شیشه، پلاستیک، کاغذ و آلومینیوم را نمی توان به عنوان خوب یا بد بسته بندی کرد. بلکه بسته به کاربرد محصول و هدف و انگیزه از تولید بسته بندی هر کدام مزایا و نواقص خود را دارند. مصالحه یکی از اجزای ذاتی در ایجاد سازگاری می باشد.

و آخر اینکه، بسته بندی باید با توجه به نقش آن در زنجیره ی کلی تامین محصول مورد بررسی قرار بگیرد. معمولا بسته بندی کمتر از 10% از کربن به جا مانده از محصول را به خود اختصاص می دهد. تولید مواد خام و استفاده ی مشتری اغلب بیشترین سهم را به خود اختصاص میدهند. در حالی که اثر بسته بندی ممکن است ناچیز باشد، اهمیت آن را نمی توان درک کرد.

اگر بسته بندی در مراحل اولیه ی استفاده، از قبیل پشتیبانی از محصول در زنجیره ی توزیع، جلب نظر مشتریان برای خرید و تسهیل فرایند مصرف، شکست بخورد تمام انرژی مصرف شده در تولید با تلف شدن محصول به هدر می رود.

برگرفته از ماهنامه صنایع چاپ و بسته بندی

مشاهده محصولات در کاروپک:

دستگاه دوخت ریلی

دستگاه وکیوم فروشگاهی

دستگاه وکیوم تک کابین